Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mobilní datová síť luxusem pro sociální (právní) státy

19. 12. 2017

 

Rychlý mobilní internet se v Česku objevil velmi pozdě,se zhruba desetiletým zpožděním za zbytkem světa...lze se dočíst o historii internetu v mobilu na webu. Až asi na oděvní módu a zdravotnickou techniku k nám přichází všechno později. Jeden z analytiků však 18.února 2017 také napsal (https://www.marigold.cz/item/proc-je-mobilni-internet-v-cesku-drahy-a-proc-je-to-prusvih ): V případě mobilního internetu je nabídka poměrně přehledná, neboť mobilní internet nabízejí fakticky dvě sítě: Vodafone a T-Mobile/O2 na společně provozované síti a ve dvou oddělených firmách. Ve zkratce řečeno: LTE signál vlastně nešíří všichni tři (velko)operátoři v Česku. Sám T-Mobile se nedávno ještě chlubil,že LTE mu patří. O2, T-Mobile a Vodafone v roce 2014 sice začaly síť LTE budovat,ale přirozeně dospěly ke shodě,že trojboj by byl ekonomicky záhubný,i vzhledem ke kupní síle v Česku. Na signál 4G pro zatím nejrychlejší přenos dat nemá monopol žádná obchodní společnost,pokud v listopadu Úřad na ochranu hospodářské soutěže vydal tiskovou zprávu - Na trhu mobilních hlasových a datových služeb žádný z operátorů na českém trhu nezneužívá dominantního postavení, ani operátoři neuzavřeli zakázanou dohodu -,ale tristní stav konkurence v datových službách není tajemstvím. Antimonopolní úřad totiž zjistil: Existuje více relevantních trhů, které lze dále ještě dělit. Jsou sice oligopolní, tedy velmi málo konkurenční, ale riziko kolektivní dominance je pouze relativní. Poměrně významnou roli při sjednávání podmínek poskytování datových a hlasových služeb na maloobchodní úrovni hraje kupní a vyjednávací síla zákazníků. Je obrovský rozdíl mezi nabídkami pro jednotlivce a velké korporace či státní orgány. Fungování soutěže lze proto považovat za obecně lepší na trhu pro firemní zákazníky než pro zákazníky nefiremní. Předseda úřadu Petr Rafaj však nabízí neúčinný lék: Řešením je například zvýšení schopnosti efektivně replikovat nabídky síťových operátorů ze strany operátorů virtuálních, což však závisí na podmínkách velkoobchodního trhu. Státní úřad svou nečinností připustil vznik oligopolu a očekává jeho rozplynutí působením „velkoobchodního“ trhu. Žádný velkoobchodní trh s datovými kapacitami nefunguje. A pokud se s datovými kapacitami obchoduje,tak neotevřeně,jinak by byly předmětem obchodování na burze. Riziko kolektivní ani individuální dominance nehrozí,protože by trh významně ovlivňoval stát,ale ve vlastním bytostném zájmu obchodních (nadnárodních) společností.


V lednu 2017 sice Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vyzval společnosti Vodafone a O2 (podruhé) ke snížení cen přístupu k síti LTE a za neuposlechnutí výzvy jim byla ve správním řízení udělena pokuta v maximální možné výši 2 milióny korun !!!!!! ale replikaci konkurenční nabídky tím stát stěží dosáhne. ČTÚ dosud nepokutoval velkou trojku,že si založila pseudovirtuální operátory (OSKAR a další),ale vedou se spory o nekalé soutěži „šedých“ operátorů !!! Dle Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS),jíž založila trojka velkooperátorů, za „licencované“ kmitočty zaplatili celkem 1,167 miliardy korun v roce 2015 - v roce 2016 miliardu. ČTÚ letos odhaduje, že poplatky za frekvence tvoří přibližně (jen)1 % provozních nákladů. Jenže úřad do provozních nákladů zahrnuje i faktické investiční (více)náklady,takže poměr bude mnohem vyšší a významný pro stanovování cen. Je nepodstatné,zda stát na kmitočtech získané peníze dává do dotací (pobídek) na výstavbu telekomunikačních sítí,když by měl chránit své jedinečné zdroje: rádiové spektrum nemá neomezený počet frekvencí. Spektrum frekvencí je výhradním majetkem státu,na rozdíl od pozemků,ale stát ho za nemalé peníze rozprodává (pronajímá,licencuje). V roce 2014 stát vydražil frekvence za celkovou částku 8,5 miliardy korun. Naposledy letos: kmitočty (v pásmu 3,7 GHz) si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři. Každý z pěti „aukčních bloků“ byl vydražen za částku 203 milionu korun, za sedminásobek vyvolávací ceny,hrdě oznámil ČTÚ !!! A až letos kmitočty v aukci koupil někdo jiný než někdo z trojky velmocí. Celkově aukce do státního rozpočtu přinesla nějakou miliardu korun. Stát ale vybírá právě i poplatek za užívání vysoutěžených kmitočtů. Navíc do roku 2015 (vyšší) kmitočty byly zpoplatněny výrazně více než v okolních zemích. Je vedlejší,zda operátoři po snížení poplatků na nich ušetřili o 14 % či více,když platí dvakrát. Stát od operátorů vybírá vysoké výpalné. Nelze nemít zato,že v roce 2017 bezdrátová telekomunikační síť (4G) nefunguje v tržním prostředí,ale virtuálním. Přenosová síť může být prostě jen jedna,když je toliko jedno rádiové spektrum. Obdobná obchodní politika všech tří operátorů ukazuje na kartel v důsledku nositele telemobility.Stát přirozený kartel vytvořil.


 

Elektronické mýto lze přirovnat k připojení k datové síti: i mýto má své základny (mýtné brány) a své přijímače signálu. Kdyby se stavěl mýtný systém na silnicích a dálnicích v Česku takovým způsobem jako datová síť,tak by dodnes i kamióny jezdily bez poplatku. Naopak stát před více jak deseti lety zadal zajištění zpoplatněného mýta (telematiku) za podíl na výnosu z něj a mýtný systém se časem stal jeho majetkem. Ani jedna mobilní síť naproti tomu není ve vlastnictví státu,přestože bez přidělených kmitočtů je ničím. Na kybernetické útoky tak stát není připraven,když nemá vlastní zabezpečenou mobilní komunikaci. I Český telekomunikační úřad,jenž má bdít nad telekomunikacemi,si musí telekomunikační služby kupovat u největších operátorů,ba přístup k pevné (optické) síti asi u jednoho. I kdyby datová síť nebyla telematikou,tak je podobná přenosové soustavě. Přenos elektřiny spravuje stát a distributoři jsou regionálními operátory. Ale operátoři datového připojení mají být projektanty i staviteli přenosové sítě,distributory signálu i prodejci dat zároveň. Státní politika je zhoubná: stát vlastně dává do užívání jenom linie (kmitočty) komunikací a operátoři mají vystavět tělesa vozovek, mýtné brány (sloupy,vysílače), a ještě za něco,co je bez rádiového spektra ničím,musí dvojnásobně platit. Je to asi tak neprozíravé,jako kdyby KAPSCHi neb jiné firmě stát pronajímal linie dálnic a silnic,protože nemá na jejich opravu,modernizaci a výstavbu mýtného systému,a ještě si nechal platit za jejich provozování. Vysoutěžené kmitočty jsou tak nástrojem pro vykolíkovávání území virtuálního impéria,tudíž stát musí neustále uvolňovat nové kmitočty a operátoři prostředky vložené do aukcí a poplatků posléze přenáší do cen nedostatečně poptávaných (drahých) služeb. Operátoři ždímají zákazníky na poplatcích (jako banky),takže infrastruktura jimi budovaná je málo využívaná a poptávka po datových službách se musí uměle vytvářet. Vždyť „volné minuty“ se deset let dávají některým zákazníkům: těm co telefon používají jako domácí (zábavný) telefon. Firemní uživatelé možná ani „volné minuty“ počítat nemusí. Na neomezený tarif dosáhnou osoby s minimálně průměrnými příjmy. Čím menší spotřeba dat,tím více se platí za přístup (jako u vodného). Televize a rádia se digitalizují,protože by digitální obraz a zvuk byl pro spokojený život obyvatel zásadní,ale právě za účelem vytváření poptávky po datech. Český rozhlas má horší pokrytí Česka než „malý“ (virtuální či šedý) operátor,ale i „soukromé“ rádio,takže DAB(+) se stále odsouvá do budoucnosti a nepokrytí „koncesionáři“ jsou nuceni poslouchat vysílání rozhlasu na internetu a v televizi. Nejnovější státní „zakázkou“ pro operátory jsou datové EET účtenky. Kartel v zemi se slabou kupní silou nelze rozetnout jinak než zestátněním (odkupem) přenosové soustavy dat,ale nová vláda to ve vládním programu nemá.


 

Náměstek Ministra průmyslu a obchodu v idnes.cz před pár dny bilancoval a přiznal: Příští rok v únoru začne platit novela, která urychluje přechod od jednoho operátora ke druhému. Vláda očekává zlepšení konkurence mezi telekomunikačními firmami. Zlepší se určitě postavení spotřebitelů. V Maďarsku jeden z operátorů přišel s revoluční nabídkou – neomezenými daty. A všichni pak své nabídky obrátili. Dávají neomezená data a lidé si dokupují služby jako volání či SMS. Ceny začínají kolem 500 korun měsíčně a pak to jde výše. Kolem nás vidíme hodně změn, a to i na trzích ve střední Evropě, které se podle některých nehýbou. Z příkladu je vidět, že se hýbou a vidíme na nich pozitivní změny. I trh v Česku, kde měli operátoři stejné nabídky, se začal na jaře hýbat. Stále je podle mě ale prostor to dál posouvat. Stále tady vidíte obrovské rozdíly mezi tím, co si může běžný smrtelník pořídit a jak vypadají nabídky pro úřady či stát. Politické téma to rozhodně může být. Dnes je jeden z hlavních trendů v Evropě digitalizace. Vy ale potřebujete co nejvíce uživatelů, aby mohly takové aplikace a systémy vůbec vznikat. A v ČR značná část lidí internet v mobilu nevyužívá, protože je to pro ně drahé, nevyplatí se jim to anebo se bojí. Ve spotřebě dat na jednu SIM kartu jsme na chvostu Evropy. Česko dostalo od EU přiděleno 14 miliard na stavbu internetové sítě nové generace. Jde o to natáhnout rychlý internet i do míst, kde se to tržně nevyplatí. Na území ČR se staví a buduje i bez těchto peněz. Ano, jsou tu nějaké prostředky určené pro stavbu, ale neznamená to, že tu bez nich nebude vysokorychlostní internet. Operátoři budují za své peníze, bez veřejných prostředků. Zásadním problémem je, že nesmíte dát ani jedno euro do míst, kde jsou to schopni tržně zvládnout operátoři. Navíc čím více zlepšíte podmínky pro budování, tím ubude míst, kde lze tyto peníze použít. Sami operátoři při tzv. mapování uvedli, že jsou schopni většinu republiky pokrýt tržně. Dle mého názoru se nevyčerpají, ani je v současném stavu nelze vyčerpat. Je tam víc peněz, než je potřeba.


 

Telematická digitální síť se realizuje analogovým způsobem. Představitel státu potvrdil,že výstavba i provoz mobilních komunikačních sítí se přenechává operátorům a ti si tak nemohou konkurovat,když zatím usilovně expandují v rádiovém spektru a staví pozemní základny i další zařízení. A na optickou síť se v Česku skoro zapomnělo. Snad ministerstvo ani Telefonující.cz navíc nechápou,že volání mobilem není už telefonováním,ale virtuálním přenosem dat,tedy rozlišování v (nefiremních) tarifech mezi hovory,SMS,DMS a daty neodpovídá technologiím,ale jen je prostředkem pro vysávání peněz z hlubokých kapes. Peněžní zdroje,které v zemi,kde více jak polovina obyvatel nedosahuje průměrného příjmu a třetina se blíží chudobě,nejsou. Spotřebitelé se mohou zlobit i mohou revoltovat,ale zpoplatnění přístupu k internetu,do něhož je zahrnuto nabývání kmitočtů, výstavba přenosové soustavy, správa sítí i obchodní marže,není ani na Západě reálná. Bezdrátová telekomunikace je drahý špás – možná dokonce bez satelitů nerealizovatelná. Megarychlý mobilní internet je luxusem pro evropské sociální státy. Evropská komise odhaduje, že v příštích 10 letech investice do superrychlého internetu přesáhnou 500 miliard euro (tisková zpráva ČTÚ),ale spíše než o střízlivou prognózu jde o proklamaci. Žijeme iluzi nejrychlejšího internetu během jedné dvou generací,pokud každý rok se jeho rychlost rozvojem technologií zvyšuje a budovaná síť hned zastarává(není nejrychlejší). Evropská komise sice slibuje zavedení sítě 5G už v roce 2025,ale to právě možnou nerentabilnost 4G a oligopolnost (českých) provozovatelů předpokládá. (Gigarychlá) Datová síť má být nástrojem české konkurenceschopnosti ve světě,ale evropské státy jsou si samy konkurenti na život a na smrt,takže není Společné telekomunikační politiky EU. Podobně jako schází Společná vodohospodářská politika. Dotační pravidla vylučují dát jediné euro do „rentabilních“ míst,takže jak přiznal náměstek ministra (MPO),peněz z EU je „více než je potřeba“. Za 14 miliard by se přitom mohla revitalizovat krajina,aby se nestala pustinou,ne-li pouští. Evropská telematická soustava je více utopií než cesta na Mars.