Generacemi právníků režírovaná fraška dublovaných premiérů
V okolních (nevýchodních) státech se nestane,že by plat pobírali dva premiéři,ale v Česku se to považuje za normální !!!! Třicet let se přistupuje k Ústavě inženýrsky a technikálně. I špičkoví právníci zarytě o takové blamáži vrcholných státních autorit mlčí po každých volbách. Vlastně elitní právníci ubohou konstrukci dvou premiérů vystavěli... cituje se z učebnice ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR: Ústava umožňuje,aby předseda vlády byl jmenován dříve nežli ostatní. Pokud i složí slib za stavu,kdy předchozí vláda byla pověřena vykonáváním funkcí vlády prozatímně...vznikne ústavně stav,kdy stát má v úřadu dva předsedy vlády. Protože nově jmenovaný...toliko sestavuje novou vládu,je třeba...na něj hledět jako na designovaného...!!! Tak veřejnoprávní rozhlas ústavní frašku před nějakým rokem mohl legitimizovat slovy,že druhý premiér nebyl jmenován pro předsedání ministerskému sboru !!! Jistě lze pochopit,že někoho je potřebné vybrat k sestavování nové vlády,ale to neznamená,že musí být hned jejím předsedou. Ústava výraz designovaný nezahrnuje - a má význam označený,vybraný,pověřený,nikoli druhojmenovaný.
Novinářská obec nonsensuální praxi «Hradu» většinou nekritizuje. V přítomnosti novináři panikaří ze záměru vydat dekret pro Předsedu ÚS s „odloženou účinností“ - v době,kdy funkce není uvolněná. Žurnalistům nevadí právě dosadit premiéra do neuvolněné funkce - a bez „odložené účinnosti“. (Hlava státu navíc nemůže vědět při jmenování „druhého“,zda k sestavení vlády dojde a kdy bude jmenovatelná.) Není se co divit,když frašku dvou premiérů legitimizuje sám Předseda Ústavního soudu Rychetský. Prý (strana 686 knižního Komentáře Ústavy,vydaného v roce 2015): v praxi tak dochází k situacím,kdy má český stát po jistou dobu současně dva premiéry,nově jmenovanému náleží pouze pravomoc sestavit vládu novou. Jenže premiér bez vlády není vládou,ale právě nepřijatelný nonsens. Kupříkladu v Německu hlava státu nemusí nikoho předem jmenovat. Spolkový prezident jmenuje kancléře (vybaví dekretem a uvede do úřadu) až po jeho (ne)zvolení Spolkovým sněmem,ba teprve po odsouhlasení programu i složení vlády poslaneckými kluby !!
Ctihodný soudce Rychetský současně zdůrazňuje v tomtéž Komentáři Ústavy (strana 689): aby se zamezilo vzniku stavu,za kterého by vedle sebe působily dvě vlády,je žádoucí jmenovat všechny současně ve stejný den. O tři stránky Komentáře více novináři už však nedočtou...Prezident republiky má jmenovat ministerský kabinet kompletně,nikoli nejprve jeho předsedu. Ústava to samozřejmě nevyjadřuje podrobně,ale v kontextu toho,že by si dva premiéři kolidovali svou nedělitelnou autoritou,rozumně jinak postupovat nelze. Před 13lety - zesnulý mentor právní nauky Vojtěch CEPL - obhajoval dvojpremiérství - s údivem dotazován Karlem Hvížďalou (v pořadu rozhlasové “Šestky” Člověk a demokracie) – dokonce přirovnáním Vlády k letadlu. Cituje se:
...ale to je nepodstatné. Někdy je to dokonce praktické,protože vláda musí vládnout stále. Je to jako letadlo,kde se střídají dva piloti,a když se vyměňují,tak už tam musí sedět oba vedle sebe...premiéři jsou dva společně,jejich funkční období se překrývají…
Bývalý ústavní soudce dodal,aniž by ukázal na ústavní článek,který předjímá překrývání premiérských funkcí:
V některých státech...přechod vlád trvá dokonce měsíce. Podle americké ústavy chodí v prosinci po Washingtonu dva prezidenti:...elév,který čeká na lednovou inauguraci,a druhý...který dosluhuje...
Článek 62-d zní: Prezident republiky pověřuje vládu...vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády. Z toho plyne,že „stará“ Vláda automaticky končí se jmenováním „nové. Velká letadla mívají dva piloty,ale nesedí za kokpitem dva hlavní. Ústava nemá usnadňovat vládnutí (létání),léta zdůrazňoval právník Cepl,o to je nepochopitelnější jeho výklad. Premiér není volená funkce v Česku a v USA se prezident nestává hlavou státu zvolením,ale až obřadným ujmutím se funkce (inaugurací). Rovněž tak žádný novinář budoucího prezidenta (vlády) neosloví jeho novou funkcí před inaugurací,pokud nejde o znovuzvoleného,jako se v děje v Česku.
V Česku právníci,kteří jsou i mezi redaktory rozhlasu,tak smějí spiklenecky předstírat neporozumění,že pokud někdo není z funkce odvolán či nepodal demisi,pak z funkce definitivně odejde až jejím předáním nástupci. Vysokoškolsky vzdělaní o banální výměně osob ve funkci,sice jde o ústavní činitele,sdílí alogické doktríny. I proto se v málokteré jiné evropské zemi stane i to,že třeba velí v jednom čase dva policejní prezidenti. České soudy zase skládají soudní 3členné senáty ze dvou i třech předsedů (například na NSS) !!!!! Právničtí inženýři v Česku hanebně destruují právní stát...Nutno mít zato,že právnický inženýring provozoval i Vojtěch CEPL,což je zklamáním.