Každý premiér má nabídnout demisi nové hlavě státu
Jeden z prezidentských kandidátů prohlásil,že po ujmutí se funkce odvolá "vládu",ale bylo to zesměšněno - i profesorem Janem Kyselou (8.ledna v pořadu Českého rozhlasu: ČEKÁNÍ NA PREZIDENTA) – za pomoci sveřepého lpění na vyřčeném slovíčku vláda. Bratrstvo ústavních právníků pojmy a výrazy v české ÚSTAVĚ neojediněle překrucuje - jindy hnidopišsky trvá na jejich pravém významu. Obdobně jako když ing.Zeman – neprávník - předloni oznámil,že bude ve funkci hlavy státu "vetovat" návrh jmenování ministra zahraničí,tak v přítomnosti se spiklenecky předstírá,že potenciální hlava státu nemíní odvolat toliko prvního člena vlády (premiéra). Jakoby tu nebyla konsekventní doktrína: prezident republiky nemůže odvolat předsedu vlády,aniž by to znamenalo pád celé vlády. Též doktrína formulovaná týmiž učenci (Hřebejk,Pavlíček): Demise předsedy vlády znamená demisi celé vlády,neboť členství ve vládě je závislé na tom,zda členové vlády požívají důvěru předsedy vlády. Odvolání premiéra skončí kompletním pádem ministerského kabinetu,i protože vágní česká ÚSTAVA nepopisuje "proceduru" rekonstrukce vlády (jako kupříkladu v Rakousku).
Vysokoškolský učitel Kysela - a v jedné osobě dlouholetý tajemník Stálé komise Senátu pro Ústavu České republiky a parlamentní procedury - v onom pořadu nepromluvil s adekvátní mírou sarkasmu,ale profesně arogantně: To je důvod, proč někdo studuje práva. Nestuduje je jen z toho důvodu, aby si narval do hlavy co nejvíce paragrafů,ale jde o to,jakým způsobem přistupovat ke slovům,která jsou nositelem významu,ten správný význam...abyste pochopili, co daná prezidentská kompetence znamená,musíte listovat v Ústavě a najít ustanovení, se kterým se páruje...Jan Kysela nepoprvé vysvětloval veřejnosti,že ÚSTAVA postrádá určitější a provázané formulace,proto je vždy nezbytné vyčíst smysl z kontextu. Onen právník však,ač se podílí na činnosti jedné významné parlamentní komise,se nezasazuje o to,aby ÚSTAVA byla zpřesněna,jako učinily nejednou na Slovensku. Ona senátní komise je léta (až na konference) nečinná - a pan profesor možná toliko pobírá další plat...A především profesor Kysela cele pomíjí v otázce odvolatelnosti “vlády”,že mandát jmenovaného premiéra není časově vymezený: nejpozději po nějakých 4letech sama vláda musí podat demisi (Článek 73-2). Rovněž nepochopitelně pomíjí,že ústavní článek 68-2,resp.duplicitní 62-a, se nevztahuje ke jmenování premiéra jen po uskutečněných volbách do sněmovny. Nově zvolené hlavě státu nelze upřít,aby si vybrala premiéra (nadvakrát),anebo premiér jí nabídl svou demisi,nebude-li k ní v zákulisí vyzván. Bylo by to očekávatelné v případě zvolení opozičního poslance Jaroslava Bašty,ale snad i lídra nejsilnější opoziční frakce Andreje Babiše. Ano - článek 73-1 explicitně vyjadřuje,že jenom předseda vlády podává demisi do rukou prezidenta republiky. A “párující” článek 73-3 implicitně,že ji hlava státu nemusí přijmout. V české ÚSTAVĚ není ani slovo o tom,že rezignace premiéra musí být přijata (neodkladně),ale přepodkládá demisi situačně (“kdykoliv”).
Není moudrý ze strany profesora Kysely,ale účelově stranický,v témž rozhlasovém pořadu vyřčený výklad článku 62(-a !!!!) Ústavy...prý: zjistíte,že prezident odvolává vládu,ale není to tak,že to může udělat,kdykoliv má zrovna náladu. Musíte se dolistovat do hloubi hlavy čtvrté,kde zjistíte,že prezident republiky odvolává vládu tehdy,když byla povinna podat demisi. Mohli bychom pokračovat dále...Propagandistická arogance pana Kysely zašla tak daleko,že zaměňuje čísla ústavních článků i hlav. A Jan Kysela - nehledě na jeho zveličující a zesměšňující tón - směšuje vládu s jeho jedním (sice primárním) členem: premiérem (Hřebejk,Pavlíček: Již v čl.62-a se odděluje předseda vlády od dalších členů vlády). Ještě mladý univerzitní učenec sekýruje věkem či rozhledem zkušenější spoluobyvatele republiky. Musí listovat ústavou,aby se dobraly správného významu,přitom stěžejní výrazy (premiér,členové ministerského sboru) neodlišuje. Jenom vysoká výmluvnost učitele Kysely a jeho morální kredit jej chrání,aby nebyl šmahem odsuzován pro profesorskou pošetilost.
Stávající sbor ministrů asi nepodá („formální“) demisi po zvolení nové hlavy státu,jako se dělo za Masarykovy republiky ! Vicepremiér Jurečka očekává,že nejmenovaný Ministr životního prostředí si funkci vyslouží od nové hlavy státu z čerstvé vzdoropozice prvního náměstka ministra. Členové vlády a koaliční straníci se budou držet dobytých pozic - s vědomím,že ústavní právníci dogmaticky vylučují možnost odvolání premiéra hlavou státu „kdykoliv“. Právničtí experti českého Kocourkova,kteří v roce 2012 naprosto legislativně selhali za uzákonění přímé volby hlavy státu,potenciální (před)volební frašku režírují. ČEKÁNÍ NA PREZIDENTA s profesorem Kyselou žel bylo jednou s platforem pro sofistikovanou režii.