ÚŘADovny “PRÁCE” ve škrtícím objetí MPSV
Zaměstnanci Úřadů práce (ÚP ČR) hodlají stávkovat,poněvadž za stávajícího ministerského kabinetu jejich platy byly “zmrazeny” a pobírají - slovy odborového předáka - “absolutně nejnižší” platy ve státní správě. Není obecně známo,jaké (průměrné) platy pobírají zaměstnanci obrovského úřadu ČSSZ - úřadu s obdobnou organizační strukturou a nepříliš odlišnou činností. Prostředky vyčleňované na chod ÚP ČR však neodpovídají rozsahu úřadu svěřovaných agend,přesto všechny vlády i zákonodárci,včetně těch z Pirátské strany,nadále Úřadu práce “příšívají” další agendy,ač tu je obří organizace - právě s příznačným názvem Česká správa sociálního zabezpečení. ČSSZ není penzijní pojišťovna,ale rozvětveným úřadem státní správy - v podřízenosti téhož Ministerstva práce a sociálních věcí,které ÚP ČR agendami primárně stereotypně,ne-li záměrně,přetěžuje. ČSSZ nebyla za posledních deset let zřejmě přidělena jediná “nová” agenda.
ČSSZ vyplácí i dávky Nemocenského pojištění,které přitom souvisí se (ne)zaměstnaností. ČSSZ vybírá nejen důchodové pojistné,ale i příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,takže rozdělení agend mezi oba úřady je dlouhodobě spíše nesmyslné. ÚP ČR by měl,jak odpovídá názvu úřadu,vykonávat agendy související se (ne)zaměstnaností,nikoli posuzovat a vyplácet širokou paletu státních sociálních dávek. Minimálně dávky Státní sociální podpory a Příspěvek na péči by měla posuzovat i vyplácet ČSSZ. A peněžní podpory v rámci ukrajinské migrace také. ČSSZ má odpovídající zázemí,včetně daleko větších “baráků”,ale i možná výkonnějších datových systémů.
Všichni úředníci i sociální pracovníci - zařazení do ÚP ČR - musí být vysokoškolsky vzdělaní (!),ale finanční ohodnocení jejich práce je jiné než v ostatních úřadech,což není netristní. Ještě tristnější je fakt,že zaměstnanci Úřadů práce léta překlápí - v době digitální - datové písemnosti (podání,včetně těch na formulářích) do listinné podoby,a naopak. Každý Generální ředitel ÚP ČR by měl být ihned nastupujícím ministrem neprodleně vyhozen,protože jde o neomluvitelné plýtvání zdroji i časem. Generální ředitelství Úřadu práce je přitom jenom nástavbou MPSV,když kompetence má pramalé a o odvoláních ředitelství vůbec nerozhoduje. Odvolací orgán nepůsobí dokonce na centrální úrovni (MPSV),ale v týchž krajích,kde "pobočky" ÚP ČR,tudíž usuzovací schopnosti odvolacích „ministerských“ úředníků bývají na nevysoké úrovni. Centralizace ÚP ČR (s účinnosti Zákona 73/2011 Sb.) byla podfukem,o čemž svědčí i to,že byly zachovány všechny krajské,okresní a místní „pobočky“. Navíc - podobně jako v památkové péči - “reformou” za ministra Drábka byla sociální práce měst a obcí skoro oddělena od té prováděné ÚP ČR. V důsledku toho kupříkladu soudy postrádají úředníky...lidské zdroje vysávají dva státní „sociální“ megaúřady.
Je málo přijatelné,aby si v době energetické krize,hospodářské stagnace a téměř válečného stavu, odbory diktovaly výši platů (již na příští rok).Ministr Jurečka je vůči odborům ÚP ČR vstřícný,ač jsou odnoží největší odborářské centrály,která je nadmíru asertivní a přepolitizovaná,jak ukazuje skoro vyhlášená kandidatura pohlavára Středuly do funkce prezidenta republiky. A je s podivem,že se podobně jako u zdravotnického personálu v době pandemie mluví o vyplacených odměnách (všem) zaměstnancům Úřadů práce,přestože zákon jasně vyjadřuje (§ 144-148 Zákona o státní službě),že zaměstnaci státního úřadu náleží (Zvláštní) Příplatek (za práci přesčas,za noční práci,atd.). I (Cílová) odměna by nemohla být vztáhnuta na všechny úředníky,plyne z dikce Zákoníku práce (§ 134+134a). Odbory matou své “ovečky” i veřejnost,přičemž MPSV s Generálním ředitelstvím ÚP absenci právního povědomí o nároku úřednictva na příplatek legitimizují. Není přitom vyloučeno,že někteří zaměstnanci ÚP ČR jsou příjemci úřadem vypláceného Příspěvku na bydlení,ne-li v užívaném obecním (služebním) bytě,což by bylo bizarní.
Pražští byrokrati možná připravují zvýšení Životního minima od 1.července - v době obvyklých dovolených !!! Důsledkem bude noční práce aparátu Úřadů práce - bez příplatku !!! ale i zdržení výplat chudinských dávek,protože vykonání vládního nařízení není odvislé jen od výjimečného nasazení ÚP ČR,ale i České pošty. Chudobní většinou nemají bankovní účet,ale čekají na výplatu státní sociální dávky poštovní poukázkou. Ministerstvo práce(,rodiny) a sociálních věcí se stalo neřiditelné...