Elektrika v supramoderní éře
Stále normálnější je zakopávání (nejen) elektrokabelů - i v parcích,hájích a lesích !!!! Města a vesnice bývají rozkopaná jako před 40lety (za výstavby třeba metra v Praze). Dobít si „mobil“ v krajině- kupříkladu u pozemního vysílače (samozřejmě napojeného na vysoké napětí) - je však nemožné. Nu najít lavičku,natož oddechový (až nouzový) přístřešek - na vyšlapaném kopci vedle ocelového vysílače,k němuž obvykle bývá přivedena (pevná) cesta - je méně pravděpodobné než přímý zásah bleskem. Stejně tak se rozestavují všudemožně (ryze) jednoúčelové elektrické skříně a panely...Jenže málokde je součástí (dvoj,troj)skříně zásuvka (250 V) pro dobití (pod širým nebem). Distributoři elektřiny jdou ze setrvačnosti stále proti proudu času...a to i v místech nakupených garáží. Distributor nechá zakopat kabel,ale potenciální přípojku do přiléhajících objektů nepřipraví,takže se může začít hrabat znovu - a k tomu čekat „ve frontě s prosíkem“ na připojení. Elektrickou přípojku nízkého napětí (NN) ve městě má zařídit na své náklady provozovatel distribuční soustavy (§ 45 Energetického zákona),ale beztak distributoři vybírají „poplatek“,nejen kladou překážky připojení objektu. Česko není zatím zemí,v které by elektřiny byl nedostatek,takže by musela být vypínána,ale distributoři se tak chovají,včetně (polo)státního ČEZu.
V Česku se přistupuje k elektrifikaci (a i digitalizaci) všeho byrokraticky tupě...Kdyby tomu bylo hodně jinak,pak by některý předpis již určoval,jak mohutnou záložní baterii (každý) dům potřebuje. Není tomu tak: záložním zdrojem elektřiny bývají nadále naftové centrály !!! Jistá ministerská vyhláška sice stanovuje,kolik nové domy musí mít zásuvek pro dobíjení „auta“,čímž se jakoby dává zelená elektromobilitě,ale spíše se přísnější normou (bytová) výstavba komplikuje. Nu nabít potřebuje i elektrokolo,ale k tomu postačuje „normální“ zásuvka,i poněvadž baterii lze vyjmout z vozítka. V době „klimatické nouze“ není nežádoucí,aby některé domy nebyly závislé na autech a neměly parkovací plochy pro každého obyvatele. Záložní zdroj elektřiny potřebují spíše všichni,ale autodobíječku ne...
Lze se zároveň domnívat,že v přítomnosti málokdo nosí při sobě akumulátor pro „oživení“ třeba běžného „mobilu“. Nynější nezdravý návyk až závislost na elektronice neusnadňuje energetickou transformaci,ale brzdí ji. Uživatelé především automobilů sdílejí vlastně dětinskou iluzi,že elektřina se vyrábí sama (za ježdění)...Zelení prosazují elektroauta a výrobci aut se tolik nebouří,avšak dobíjecí stanice by měly zaplatit státy,nikoli automobilky a distributoři elektřiny...LEDsvětla šetří elektřinu zdánlivě,poněvadž se LEDky pro jejich levnost a vysokou svítivost strkají bez rozmyslu do všeho. Samy úspory energií znemožňuje i takové rádoby humánní opatření,jako je celodenní svícení auty i za parného slunečného dne. Cyklisté sice svítit za dne nemusí,ale podle nesmyslného zákona musí na kole být světlomet,zářící navíc dopředu: oslepující protijedoucí a chodce !!
Na počátku energetické transformace v EU byl nejprve zákaz „Edisonovských“ žárovek...i bez nich však není elektřiny nadbytek. A o dlouhé životnosti podzemních kabelů experti nepřesvědčují...má se to za zaručený pokrok lidstva...