Cyklistická legislativa v Česku je „předpotopní“
V hlavním zpravodajském pořadu Českého rozhlasu (letos 6.dubna) BESIP prezentoval kampaň (iniciativu) za oboustrannou ohleduplnost na silnicích (Dám respekt),protože řidiči aut přiznávají,že jsou samy cyklisté (ne chodci ?!). Představitel BESIPu - na otázku moderátora - referoval,že motoristé vyčítají cyklistům: jezdí dva vedle sebe,jezdí po chodnících a nejsou vidět...!!! V říjnové tiskové zprávě na webu (Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu) BESIP opakuje nonsens: Nejčastěji motoristům vadí, že cyklisté jezdí na silnici vedle sebe nebo po chodnících. Představy řidičů a BESIPu o ohleduplnosti ze strany kolařů jsou právě nonsensy. Jakoby automobily nejezdily ve více pruzích - a nebývaly natěsnané až ke krajnici,takže kolař je vytěsňován z provozu. Dvě kola na vozovce zabírají prostor jako jedno (malé) auto – a auta se navzájem také nutně objíždí. A kolaři na chodnících autořidičům dosti vyhovují,není neznámo,když jim nepřekáží. Kampaň Dám respekt nemá za cíl vyšší toleranci na silnicích,ale vzhledem k tomu,že mnozí motoristé (nejčastěji o víkendech v roli i cyklistů) mají auto za návykovou denní drogu,tužší krocení (segregujících se) kolařů. I chodci jsou tak nuceni svítit,protože droga jízdy autem musí být sycena i v noci. Jistě není správné,aby kolař překážel v jízdě nákladní,autobusové a jiné nezbytné přepravě po silnicích,ale řidiči běžných aut také nedávají přednost autobusům a tirákům (na křižovatkách). Není náhoda,že kvůli přebujelé motoristice musely být zavedeny busové pruhy, třicítkové zóny a i omezena jízda velkých náklaďáků o víkendech.
Titul oné tiskové zprávy BESIPu (Češi chtějí...lepší cyklistickou infrastrukturu) - navíc vydané v době energetické i ekonomické krize - usvědčuje BESIP z demagogie: motoristé se mohou nekonečně vymlouvat,že pro kolaření není dokonalá „infrastruktura“. V téže zprávě dále BESIP zdůrazňuje: Češi chybují v pravidlech silničního provozu týkajících se cyklistiky – mají problém určit,co je cyklopruh a zejména co je cyklokoridor. Jenže opravdová potíž je v tom,že cyklotrasy se „tváří“ jako cyklostezky - cyklopruhy bývají blokovány auty - a Cyklistická zóna (§ 39a ZPPK) je raritou v přemotorizovaném Česku. Prý: Dobrou zprávou je, že oproti jaru výrazně vzrostl podíl cyklistů,kteří používají přilbu při jízdě na kole vždy nebo téměř vždy...Helma se totiž musí někam ukládat - pokud se kradou z kol světla,ale i celá kola,tak málokdo nechá na kole přilbu,a to je nemenší potíž,kterou hlasatelé trendu nošení přileb ignorují. Člověk má jen dvě ruce: peněženku či brýle člověk prostě strčí do kapsy,ale jistě ne helmu !!! Aparát BESIPu (s Romanem Kreuzigerem) prozrazuje,že má jepičí zkušenosti s (nerekreačním,nezážitkovým a nesporťáckým) kolařením. Anebo Kampaň Dám respekt je čirou demagogií automobilistické většiny v Česku.
Dám respekt má cílit především k zákonodárným sborům,protože české zákony rozlišují mezi řidičem auta a kolařem zastřeně i vágně (například §§ 5-1,14-1 ZPPK). Nu a „gumové“ ustanovení - každý je povinen řídit se pravidly silničního provozu,dopravními značkami a dopravními zařízeními - je zneužívané policií a přestupkovými orgány k šikaně i perzekuci právě kolařů. Cyklista je nucen jezdit nepřirozeně: kupříkladu jednosměrky(,a ještě s oboustranným parkováním). Kolař je snadno pokutovatelný za ledasco (§§ 125c-1k,5g,7a ZPPK). Cyklista je i citelně postižitelný: nelze napomenout kolaře,ani od přestupku upustit (§ 125c-9 ZPPK),i když kolař má čisté Konto řidiče !!!! BESIP s gesčním Ministerstvem dopravy možná dokonce „nestrávily“ rozsudek jednoho krajského soudu z března 2021,který vyložil,že není přestupkem,pokud cyklista jede při pravém okraji vozovky,sice v jízdním pruhu vyhrazeném pro autobusy. Ministerstvo „motorismu“ ani neprosazuje zpřesnění § 14-1 Zákona ZPPK: (asi) dodnes lpí natom,že celý takový pruh je vyhrazen pouze pro autobusy. A obce s městy busové pruhy malují někdy natolik úzké,že kolař může vadit průjezdu MHD nechtěně !!
Česko je desetiletí zemí zaslíbenou motoristům,takže zákonodárci pravidla „šijí“ na míru aut. Přitom nestačí jeden zákon pro „silniční“ mobilitu,ale platí rovnou minimálně tři: ZBPPPK+ZPPK+Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích !!! Česko je též legislativně „papežštější než papež“...poslední novelizace pravidel má zajišťovat zřetelný odstup auta od cyklisty na všech komunikacích: i na polních cestách !!!!?
Lstivé pasti a pastičky na kolaře od automobilistické většiny „respekt“ v mobilitě neposílí.