EXISTENČNÍ MINIMUM má být karabáčem i na potřebné (zranitelné)
Zákon o pomoci v hmotné nouzi (ZPHN),jenž naplňuje Článek 30-2 Listiny základních práv a svobod (LZPS),zní: Každý,kdo je v hmotné nouzi,má právo na takovou pomoc,která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek. Zákon o Životním a Existenčním minimu (ZŽEM) prvotně limituje rozsah finanční pomoci - mimojiné definicemi dvou minim. ŽIVOTNÍ MINIMUM coby minimální hranici peněžních příjmů fyzických osob k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb. EXISTENČNÍ MINIMUM: minimální hranice příjmů osob,která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb na úrovni umožňující přežití. A § 5-2 zákona ZŽEM,jenž nedoznal změny od vyhlášení zákona v roce 2006 (110/06 Sb.),je formulován nedvojznačně. Cituje se cele: EXISTENČNÍ MINIMUM nelze použít u nezaopatřeného dítěte,u poživatele starobního důchodu,u osoby invalidní ve třetím stupni a u osoby starší 68 let. Přesto vládní návrh Zákona o dávce státní sociální pomoci (ZDSSP: Sněmovní tisky 799,800) vůli zákonodárce ignoruje. § 36-2 totiž má mít dikci: Částka na životní potřeby člena domácnosti činí u nezaopatřeného dítěte částku ŽIVOTNÍho minima podle zákona ZŽEM...u osoby,která...je pracovně aktivní nebo je Zranitelnou osobou,částku EXISTENČNÍho minima. Výčet Zranitelných osob má být součástí § 7: senior (starší 68 let),poživatel starobního důchodu,osoby invalidní ve třetím i druhém stupni,poživatel příspěvku na péči,a další...Najednu stranu předloha ZDSSP jde nad rámec dosud platného zákona ZPHN (§ 3-1a): Invalidní ve druhém stupni „není„ osobou v hmotné nouzi. Nadruhou se pojem Zranitelná osoba obratem vyprázdňuje,je-li stavěna naroveň asociálovi,povaleči či nemakačenkovi (výdělečně neaktivní).
Je pochopitelné,že se nedospělým potomkům věnuje větší pozornost - než starým,nemohoucím,pro stát ekonomicky neperspektivním,však z legislativního provedení předlohy ZDSSP čiší zvůle,je-li ignorován § 5-2 zákona ZŽEM. Nu Důvodová zpráva - z “dílny” Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) - je v příslušných pasážích (Sněmovní tisky 799,800) dosti lakonická. Ve “stanovisku” Legislativní rady Vlády (LRV),včetně její přílohy,dokonce sousloví ŽIVOTNÍ (EXISTENČNÍ) MINIMUM absentuje !! V září „šéfem“ LRV ještě byl zástupce Pirátské strany,která však nevěnuje jedinou tiskovou zprávu ZDSSP,natož Zákonu o pomoci v hmotné nouzi (ač jich vydává několik za den). A takzvaný změňový zákon (Sněmovní tisk 800) novelizaci § 5-2 Zákona o Životním a Existenčním minimu nezahrnuje (Část třicátá druhá),právě protože jeho dikci LRV ignoruje rovněž !!! Aspoňže LRV netají: Tento návrh stanoviska LRV je vypracován již k upravenému znění návrhu zákona...již z časových důvodů neprojednaly žádné pracovní komise LRV ! Zákony se „šijou horkou jehlou“ - a Legislativní rada Vlády je stafáží. Není se co divit,že takzvaná superdávka je legislativním paskvilem – dříve než došlo k jejímu uzákonění. Úředníci MPSV sice nezaměňují v ZDSSP invalidní důchod za invaliditu (činí tak někteří soudci a soudní úředníci beze postihu),přesto by měly být sankcionováni za mizerně odvedenou práci.
Výzkumná firma PAQ Research,která analyzovala záměr reformy sociálních dávek na zakázku MPSV, zkritizovala legislativní paskvil až po zaslání ZDSSP do Poslanecké sněmovny (Sněmovní tisky 799,800). V textu pod názvem: 10 problémů,jejichž řešení rozhodne o úspěchu dávkové reformy (www.paqresearch.cz/post/10-problemu-davkove-reformy). Cituje se pasáž týkající se LRV cenzurovaného sousloví ŽIVOTNÍ (EXISTENČNÍ) MINIMUM: Problém: Nespravedlivý poměr nákladů – ŽIVOTNÍ MINIMUM jednotlivce (4 860 Kč) neodpovídá reálným životním nákladům...Tento nesoulad je viditelný i v metodice Eurostatu,která lépe odráží skutečné náklady. Co s tím? Zvýšit životní minimum jednotlivce alespoň na 5 600 Kč,aby lépe odpovídalo reálným nákladům na život...Experti PAQ Research si nepovšimli,že MPSV míní anulovat ŽIVOTNÍ MINIMUM. Nu Místopředseda Vlády Marián Jurečka nepředkládá ministerskému kabinetu (po dvou letech nemalého nárůstu cenové hladiny u základních osobních potřeb) k odsouhlasení návrh navýšení ŽIVOTNÍHO MINIMA,nýbrž (Plán legislativních prací Vlády na rok 2024) návrh zachovat reálnou úroveň experty stanovených původních částek. Svou výší ŽIVOTNÍ MINIMUM má být „podseknuté“,nemluvě o EXISTENČNÍM MINIMU.
Nemá-li se (znovu)uzákonit trestání “příživnictví”,tak EXISTENČNÍ MINIMUM má být karabáčem i na Zranitelné osoby. I “plně” invalidní mají být přinuceni k výdělečné činnosti,nechtějí-li se octnout pod úrovní umožňující přežití. Chápání EXISTENČNÍHO MINIMA - coby biče - je vyloženo v knižním Komentáři Zákona o Životním a Existenčním minimu (2.vydání 2018) samotnými úředníky MPSV. Cituje se (strana 296): Pro účely dávek pomoci v hmotné nouzi se EXISTENČNÍ MINIMUM využívá při určení částky živobytí a zároveň slouží v některých případech jako sankční opatření !
Nutno se domnívat,že zastřeným cílem Zákona o dávce státní sociální pomoci (Sněmovní tisky 799,800) je právě povinnost zaměstnání (obstarání si výdělku) pro všechny (mimo našich potomků). Úředníci MPSV jsou si lstivě vědomi toho,že pokud se s ZDSSP nezmění ani čárka v § 5-2 zákona ZŽEM,pak nový zákon nebude napadnutelný před Ústavním soudem,proto se k reformulaci neuchýlili. MPSV přiznává „faul“ (anulace ŽIVOTNÍHO MINIMA) v zářijové tiskové zprávě (Vláda schválila nový návrh zákona o dávce státní sociální pomoci): V případě,kdy v domácnosti není žádný práceschopný člen a lze tedy předpokládat,že z objektivních důvodu nebudou mít pracovní bonus,bude domácnost zvýhodněna ve složce bydlení,případně ve složce dítě. ŽIVOTNÍ MINIMUM se má stát obsoletní - místo něho se “domácnosti” budou “zvýhodňovat”…!