Komentovaný přehled kontrastů v dikci slovenské a české Ústavy
Preprava vody...cez hranice Slovenskej republiky...sa zakazuje (Čl.4-2): z Česka se vyváží pivo,dřevní hmota i elektřina (“gumový” Článek 7). Štátnymi symbolmi SR sú štátny znak,štátna vlajka,štátna pečať a štátna hymna (Čl.9): symbolem české státnosti je i vlajka prezidenta republiky (Článek 14-1),ač nemáme “prezidentský systém”. Vydávanie hotovosti ako zákonného platidla sa zaručuje. Každý má právo vykonať platbu za nákup tovarov a poskytnutie služieb v hotovosti...(Čl.39a): V Česku se „elektronizuje“ i koupě rohlíku. Hospodárstvo SR sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky (Čl.55-1): Česko se dosud nevyhrabalo z “neoliberálního” dogmatismu,přičemž v EU panuje soutěživý „merkantilismus“. Najvyšší kontrolný úrad SR kontroluje (Čl.60) též právnické osoby,u ktorých vykonávajú funkciu zakladateľa alebo zriaďovateľa ústredné orgány štátnej správy alebo iné štátne orgány,...obce a vyššie územné celky,právnické osoby zriadené obcami,...vyššími územnými celkami...štátne účelové fondy, verejnoprávne inštitúcie zriadené zákonom,právnické osoby,v ktorých majú majetkovú účasť verejnoprávne inštitúcie...právnické osoby s majetkovou účasťou štátu...: V Česku není politická shody na kontrole hospodaření obcí,natož účetnictví mamutího ČEZu.
Ak bol poslanec vymenovaný za člena vlády SR,jeho mandát poslanca počas výkonu tejto funkcie nezaniká,iba sa neuplatňuje. (Čl.77-2)...Výkon funkcie člena vlády je nezlučiteľný s výkonom poslaneckého mandátu...(Čl.109-2): V Česku hluboce zakořenila “zvyklost” sezení na více “židlích”,ba ministři-poslanci požívají neomezeného přednostního práva u řečnického pultíku Poslanecké sněmovny. Mandát poslanca zaniká dňom nadobudnutia právoplatnosti rozsudku,ktorým bol poslanec odsúdený za úmyselný trestný čin... (Čl.81a-f): Svého mandátu se v Česku vehementně drží i soudem odsouzení a nikým nezvolení poslanci (“náhradníci”),díky čemuž byly odhlasovány církevní „restituce“ (428/2012 Sb.). Ak je poslanec vo výkone väzby,jeho mandát nezaniká,iba sa neuplatňuje. (Čl.78-5): Poslanec Rath byl přivezen z vazby v poutech,aby nepřišel o svou “výplatu”. Národná rada SR je schopná uznášať sa,ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých jej poslancov (Čl.84-1): V české sněmovně stačí „hrstka“ (Článek 39-1) - ostatní konzumují v kantýně či dlí v teple vlastní kanceláře. Ak demisiu podá predseda vlády,demisiu podá celá vláda. Ak Národná rada SR vysloví nedôveru predsedovi vlády,prezident SR ho odvolá. Odvolanie predsedu vlády má za následok odstúpenie vlády. (Čl.116): V Česku se rozhořívají fraškovité spory o dopadu demise. A ještě neojediněle experti odstoupení směšují s odvoláním.
Výsledok referenda môže Národná rada SR zmeniť alebo zrušiť svojím ústavným zákonom po uplynutí troch rokov od jeho účinnosti. (Čl.99-1): V Česku nejenže celostátní referendum je skoro tabu,ale i se přízniv(odpůr)ci referenda přou o výši kvóra a jeho (ne)závaznosti. O ústavnosti alebo zákonnosti volieb prezidenta rozhoduje Ústavný súd SR. (Čl.101-9)...ÚS rozhoduje o ústavnosti a zákonnosti volieb prezidenta SR,volieb do Národnej rady SR,volieb do Európskeho parlamentu. (Čl.129-2): Prezidentskou volbu a další nadregionální volby posuzuje v Česku Nejvyšší správní soud (NSS) - a ještě ne v plenárním složení ! Ústavní soud ČR volby stvrzuje posledním „razítkem“,pokud je podána stížnost,což se stalo i loni ! Prezident skladá sľub pred Národnou radou SR do rúk predsedu Ústavného súdu SR (Čl.104-1): U nás Předseda ÚS je toliko občasně přijímán hlavou státu k audienci. Ak prezident nemôže vykonávať svoju funkciu dlhšie ako šesť mesiacov,Ústavný súd SR vyhlási,že funkcia prezidenta sa uvoľnila. (Čl.105-2): Není tomu dávno,co se dohady senátorů nad složitým mechanismem zproštění funkce hodnotily jako pokus o státní převrat v Česku. A Hlava ČR se ještě o funkci musí soudit. Prezidenta možno odvolať z funkcie pred skončením volebného obdobia ľudovým hlasovaním...Prezident je odvolaný,ak za jeho odvolanie v ľudovom hlasovaní hlasovala nadpolovičná väčšina všetkých oprávnených voličov. Ak prezident nebol v ľudovom hlasovaní odvolaný,rozpustí prezident Národnú radu SR...V takom prípade začína prezidentovi plynúť nové volebné obdobie. (Čl.106): V Česku nejen je potřeba sepsání žaloby,ale pro její poslání je zapotřebí obdobný počet zákonodárců,jako dříve ke zvolení (Článek 65-2,3). Podá-li se žaloba až po odchodu hlavy státu z funkce,stěží by mohlo dojít k nastavení mandátu.
Ústavný súd môže svojím rozhodnutím,ktorým vyhovie sťažnosti,priznať tomu,koho práva boli porušené, primerané finančné zadosťučinenie. Zodpovednosť toho,kto porušil práva alebo slobody,za škodu alebo inú ujmu nie je rozhodnutím ústavného súdu dotknutá. (Čl.127-3,4): V Česku je třeba se vlekle soudit o odškodnění,ba rozhodují o žalobě samy škůdci v taláru ! i protože promlčecí doba svévole je krátká. A ještě ministerstva zneužívají jedné vyhlášky (254/2015 Sb.),která jim dává nárok na zaplacení paušálu,pokud žalobce neuspěje před soudem !! ÚS podáva výklad ústavy alebo ústavného zákona,ak je vec sporná...(Čl.128): O náhled na sebespornější otázku se čeští ústavní soudci obvykle nepodělí (naposledy výraz tajnost hlasování ve volbách). Ústavní soud je tak zahlcován přezkumem napadených zákonů,čímž postrádá čas na stížnosti,týkající se zvůle a pitomosti „obecných“ soudů. ÚS rozhoduje o súlade uznesenia Národnej rady SR o zrušení amnestie alebo individuálnej milosti...(Čl.129a): V Česku amnestie jsou nezrušitelné (raději se nevyhlašují) - a žádosti o milost se „hází do koše“ na jednom ministerstvu. ÚS rozhoduje o tom,či rozhodnutie o vyhlásení výnimočného stavu alebo núdzového stavu...boli vydané v súlade s ústavou alebo s ústavným zákonom. (Čl.129-6): Sousloví Výjimečný stav je v Česku tabu. A v roce 2020 se ústavní soudci neshodovali,zda „covidová“ nařízení vlády jsou předpisem(hodlali agendu „přehodit“ na NSS). Rozhodnutia ústavného súdu...sú záväzné pre všetky orgány verejnej moci, fyzické osoby alebo právnické osoby,ktorých sa týkajú. (Čl.129-7): V Česku se stále právníci dokážou přít,zda Nález Ústavního soudu je závazný i pro osoby,kterých se vyřešená věc netýká (Článek 89-2).
Sudcov ústavného súdu vymenúva na návrh NR SR prezident SR. Národná rada...navrhuje dvojnásobný počet kandidátov na sudcov,ktorých má prezident Slovenskej republiky vymenovať;...Ak NR SR nezvolí potrebný počet kandidátov na sudcov ús do dvoch mesiacov od uplynutia funkčného obdobia sudcu ús alebo do šiestich mesiacov od zániku funkcie sudcu ús z iných dôvodov,prezident SR môže vymenovať sudcov ús zo zvolených kandidátov na sudcov ús. Funkčné obdobie sudcu ús je dvanásť rokov. Sudca ús ostáva vo funkcii aj po uplynutí funkčného obdobia do zloženia sľubu novým sudcom ús...Tá istá osoba nemôže byť opakovane vymenovaná za sudcu ústavného súdu. (Čl.134-2,3,4): Naproti tomu Ústavní soud v Česku běžně bývá neobsazen soudci. A ústavní soudci neaspirují na další mandát,přestože smějí. ÚS vykonáva disciplinárne konanie voči predsedovi a podpredsedovi Najvyššieho súdu SR a predsedovi a podpredsedovi Najvyššieho správneho súdu SR (Čl.136-3): V Česku o kárném provinění představitele týchž nejvyšších soudů rozhodují ad absurdum soudci týchž soudů. Sudcov vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh Súdnej rady Slovenskej republiky... (Čl.145-1): V Česku soudci jsou sesaditelní jen kárným soudem. O „Nejvyšší radě soudnictví“ soudcovský stav sní.