O nároku bydlících (nejen za energetické chudoby)
Loni jmenovaný Místopředseda vlády - pověřený řízením Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) - za nynější energetické nouze přispěchal s provoláním: Věřím,že se nám podaří ochránit ty zranitelné – typicky rodiny s dětmi, samoživitelky nebo seniory. Chtěl bych vyzvat i ty,kteří stát nikdy nežádali o pomoc, aby se nestyděli. Druhý rok se tak ve veřejnoprávním rozhlase omílá,že Příspěvek na bydlení nepobírají všichni,kteří na něj mají “nárok”: vyplnit tiskopisy k žádosti vyžaduje skoro znalosti docenta práva - dokládání přiznaných proměnlivých údajů bývá otravná fraška pro žadatele i následného příjemce státní podpory. Stát by měl být vstřícnější,lamentuje se...O Příspěvku na živobytí i Doplatku na bydlení veřejnoprávní rozhlas většinou zarytě mlčí. Nu Příspěvek na bydlení je také chudinskou dávkou ve světě realit trhajících cenové rekordy,ale “střední vrstvy” si takový nelichotivý důsledek tržní nestability na jejich živobytí nemají připouštět. Sousloví nárok na Příspěvek na bydlení se stalo mantrou…,poněvadž sám Zákon o státní sociální podpoře klame každého právě slovem nárok na Příspěvek na bydlení. Nárok však vzniká až jeho přiznáním ÚP ČR.
Faktem je,že od podání žádosti o finanční podporu odrazuje i to,že tiskopisy vydávané MPSV jsou svým obsahem zmetky,ale žádný úředník dosud nebyl potrestán. Úředníci MPSV jsou mocnější než kterýkoli příchozí ministr...ÚŘAD PRÁCE (ÚP ČR) nadále může šikanovat třebas osoby bez příjmů formulářem určeným k přiznání příjmů !! V tiskopise s údaji o užívaném bydlení se nachází kolonka,v níž osoba má přiznat,že nebydlí vůbec !!! Nepostačuje jeden tiskopis pro jednu žádost - kupříkladu u žádosti o Příspěvek na živobytí nejsou údaje o (jediném) příjmu žadatele,s doprovodným vylíčením nuzných poměrů,přesto „podepsáním“ žadatel stvrzuje,že je chudobný. ÚP ČR šikanuje i tak,že nutí přiznávat změnu údajů,ač se nezměnily,přičemž při neuposlechnutí výzvy dávku může odebrat,resp.ihned ji bez rozhodnutí přestat vyplácet (!!!),ale podané odvolání nemá odkladný účinek. A správní soudy,včetně nejvyššího (NSS),šikanu a nonsensy úřadům velmi pravděpodobně tolerují,asi protože státu šetří výdaje a nemusí se obávat o své vysoké platy. To nějak plyne ze souhrnu skrovné judikatury,přičemž advokáti nemají zájem,aby chudobné aktivně zastupovali na náklady státu,když jejich odměna je paušálně malá.
MPSV letos v lednu informovalo: Ministr představil také online kalkulačku, která pomůže s orientačním výpočtem a lidé tak mohou zjistit, jestli mohou mít na příspěvek nárok...Kalkulačku lze vyplnit anonymně na internetu...Přesto kalkulačka je další past kladená bohorovnými úředníky MPSV v Praze. Kalkulátor na webu je rovněž zmetkem (například zadávání PSČ),který okrádá uživatele o drahocenný čas i nelevná internetová data. A především většina osob má příjem takový,že i když by obdržela Příspěvek na bydlení,tak domácí rozpočet “nezalepí” vzhledem k nízkým normativům,proto žádost nepodávají. Velmi chudobným smí být přiznán Doplatek na bydlení,avšak v tom spočívá další záludnost,poněvadž první věta § 33-2 Zákona o pomoci v hmotné nouzi výslovně vyjadřuje,že podmínkou nároku na Doplatek na bydlení je získání nároku na Příspěvek na živobytí. I druhý zákon je formulován vágně - nejen v onom ustanovení: hned druhá věta § 33-2 první popírá...Úřední aparát tak může vehementně ignorovat - více jak tři roky - výklad v Rozsudku NSS ze září 2018 (9 Ads 146/2018 - oddíl III.A): I přesto,že osoba nesplňuje podmínky nároku na příspěvek na živobytí,může jí vzniknout nárok na doplatek na bydlení. Hlavní algoritmus “kalkulačky” v tom smyslu nebyl nastaven. Úředníci MPSV i ÚP ČR se totiž mohou “ohánět” Rozsudkem krajského soudu,když NSS jej nezrušil,ač ho shledal pitomý (Soud stěžovateli přisvědčuje,že podmínkou nároku na doplatek na bydlení není podání žádosti o přiznání příspěvku na živobytí. Krajský soud si tuto právní otázku posoudil nesprávně.). I proto nelze nemít zato,že soudci samy chudobné uvádí v omyly,sice právnicky sofistikovaněji. Vicepremiér Jurečka není nespokojený,že stát ušetří na neivestičních výdajích.
Nekrátkou dobu samozřejmě trvá vyřízení žádosti o Doplatek (i Příspěvek na bydlení) ÚP ČR,i když se žádost učiní v digitální podobě. (Rovněžtak dojde-li ke změně bydliště chudobným.) Navíc Parlament lpí na tom,že Standardy kvality bydlení jiného než obytného prostoru musí u Doplatku na bydlení posoudit Stavební úřady (§ 33b zákona),které však jsou neustále v průtazích. Dále jiný než obytný prostor je nejen chata,ale i ubytovna proměněná v obstojný bytový dům,sice stále evidovaná coby průmyslový objekt,tudíž bydlení v suterénu spíše projde. A ještě vágnější jsou ony standardy: kupříkladu strop musí mít (“světlou”) výšku minimálně 2,3metru. Jsou také rafinovanější stavební parametry (Vyhláška o technických požadavcích na stavby),které pomíjí,že sdílený byt má třeba sdílené WC s koupelnou,nikoli každý pokoj vlastní hygienické zařízení. Státní úředníci mají za takového formalismu nemálo příležitostí,jak žadatele uondat. Byrokrati,kteří nepřímo způsobily nedostatečnou výstavbu bytů i v Praze. A ještě úředníci bydlí v obecních bytech a jejich platy rostou navzdory vysokému rozpočtovému deficitu.
MPSV za stávající Vlády nepřipraví novelu Zákona o státní sociální podpoře,aby nebyly míchány různorodé náklady na bydlení se samotným nájemným. Stále zřejmě bude vyhlašován normativ na pevná paliva,ač byty se vytápí začasté plynem a fungují především na elektřinu. Ministerští úředníci odložili i sjednocení Doplatku na bydlení s Příspěvkem na bydlení (poslední novela zákonů 203/2022 Sb.),přestože obé jsou chudinské dávky: posuzované a vyplácené přetěžovaným ÚP ČR.