Paragrafové „miny“ v SUPERDÁVCE
Chybějící „kalkulačka“ takzvané SUPERDÁVKY (=Zákon o dávce státní sociální pomoci) není její zásadní potíží. Nepochopení paragrafů jak v předloze zákona,tak v jeho schválené konečné podobě (151+152/2025 Sb.),je tou kromobyčejnou potíží. Nu přiřknutí „sankčního“ nízkého EXISTENČNÍHO MINIMA skoro všem (§ 36-2) se nazývá chybným výpočtem ŽIVOTNÍHO MINIMA ! A novináři vychvalované zvýšení ŽIVOTNÍHO MINIMA (152/2025 Sb: ČÁST ČTYŘICÁTÁ DRUHÁ - Čl. XLVIII) - ato coby jen klíčová veličina dávkové základny - má nastat až od května 2026 (ČÁST ČTYŘICÁTÁ ČTVRTÁ - Čl. LXIII e,) !!! Naprotitomu všechna Nařízení vlády o zvýšení částek ŽIVOTNÍHO MINIMA i EXISTENČNÍHO MINIMA se ruší již od 1.října (Čl. LXII) !! Tudíž: EXISTENČNÍ (ŽIVOTNÍ) MINIMUM bude mít výši předcházející roku 2012 !!!! Vlastně z roku 2007,kdy Zákon o ŽIVOTNÍM a EXISTENČNÍM MINIMU vstoupil v účinnost...!!!!!
Experty a novináři vystupňovaný pokřik k Vládě po brzkém zveřejnění “kalkulačky” napomohlo realizaci podrazu,že SUPERDÁVKA „anuluje“ (§ 12 + 36-2) ŽIVOTNÍ MINIMUM pro dospělou osobu (v prvním pásmu - pro jednotlivce). Koneckonců Prezident republiky nevetoval ani tu část změnového zákona (152/2025 Sb),která snižuje ŽIVOTNÍ MINIMUM na dnešní úroveň EXISTENČNÍHO MINIMA,čímž i nezabavitelná částka (595/2006 Sb) se skokově sníží od 1.října !!! Cituje se:
Dnes jsem podepsal dva zákony reformující systém sociálních dávek v Česku...Principy reformy jsou bezpochyby krokem správným směrem...reforma snižuje byrokracii spojením čtyř dávek v jednu a vede k lepšímu zacílení dávek skutečně potřebným a k větší motivaci k pracovní aktivitě. Vnímám, že v odborných diskuzích panují otazníky ohledně možných dopadů na některé skupiny populace. Tato rizika se ukážou až v praxi. Je třeba je pečlivě monitorovat a pokud se naplní,budu žádat příští vládu,aby určité parametry systému opravila. Jde zejména o otázky definice zranitelných osob,která nyní vynechává např. samoživitele se staršími dětmi,výše životního minima pro malé domácnosti,dopadu na pracovní motivaci občanů v oddlužení či nastavení normativů na bydlení...Česko nyní získává jednodušší dávkový systém,který je lépe zacílený na nejohroženější domácnosti,může zlepšit čerpání těmi,kdo dávky skutečně potřebují,a jako celek více motivuje občany k práci.
SUPERDÁVKA,která je největším podrazem dnešních volených elit,nedostala „červenou kartu“ od hlavy státu,asi protože digitalizace sociálních dávek je závislá na vyčerpání dotace z EU,na něž si však EU půjčila (Národní plán obnovy).
Proto i invalidní ve třetím stupni mají robotit nejméně 30hodin měsíčně (§ 14+36-5) - a i skoro bezplatně (§ 55-3). S tím SUPERDÁVKA se má vyplácet zpětně (§ 46-1). A i nejchudobnějším se strhne poštovné z dávky,nemají-li bankovní účet (§ 46-2),protože ministerští úředníci nerozlišují mezi „chudinskou“ dávku a nevždy skromnou penzí. Také žádost o SUPERDÁVKU nebude možno podat Datovou schránkou (§ 75-1). I žádost nemusí být vyřízena bez odkladu. Taktéž nemají být přípustné námitky proti rozhodnutí - podané odvolání nemá mít odkladný účinek - a s novotou 30denní lhůty k podání (§ 87-1) odvolací řízení bude možno natahovat přičiněním úředního aparátu.
Formuláře SUPERDÁVKY (Zákony 151+152/2025 Sb.) nikdo nedočkavě nepoptává u Vlády,ač bez nich žádost nevzejde vůbec. Nepřekvapivé,jsou-li „klienti“ SUPERDÁVKY ukolébáváni dystopickou iluzí,že k jejímu vyřízení postačí nabitý „mobil“...