Platový „automat“ je a byl v zárodku zvrhlý instrument
Vyšlo najevo,že již soudcům byly doplaceny zákonem letos trochu pokrácené platy,ač účinek derogace snížené platové „základny“ (2,822násobek) nastává (Pl. ÚS 5/24) až (uplynutím) posledního dne roku 2024 !! Platy „ústavních“ činitelů (Zákon 236/1995 Sb.) se musely vrátit jako bumerang,nemají-li soudci skrupule rozhodovat o svých platech (Nálezy: Pl.ÚS 16/11,Pl.ÚS 33/11,Pl.ÚS 28/13,Pl.ÚS 20/15,Pl. ÚS 15/22,Pl. ÚS 4/23,Pl. ÚS 5/24)…
Českým Parlamentem opečovávaný zákon,který nedovoluje změnit koeficienty takzvané platové základny,aby se soudci nebouřili,či si nediktovali,v jaké výši budou,je vágní. A poskočí-li platy nápadně po jejich „odmražení“,tak „automat“ v zákoně je doslova pitomý. Nakonec odsouhlasil-li Parlament loni novelkou 349/2023 Sb. novou formulaci § 3-3 tak,že i plat politických činitelů je navázán na platy soudců,pak samy soudci by mohli určovat klíčový koeficient,což by byl světový unikát.
Sebeupřím(uvěřitel)něji vrcholný politický činitel může prohlašovat,že „člověk si nemá určovat svůj plat“ (Dvacet minut RADIOŽURNÁLu 23.října),však důsledkem platového „automatu“ je nespočet „vylepšováků“,včetně toho posledního v „Konsolidačním balíčku“ (ČÁST SEDMNÁCTÁ). A dnešní realita je taková,že o své platy se rvou všichni,ba jsou k tomu ponoukáni,coby projev vyspělé ekonomické gramotnosti. Za takového společenského klimatu je vysoce nepravděpodobné dosažení nadstranického porozumění,že takzvané platové základny (koeficienty) se mají odvíjet od částky Životního minima (minimální hranice peněžních příjmů fyzických osob k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb),ne-li minima Existenčního. Neshodnou-li se poslanci a senátoři na služebně-platovém zákoně pro soudce (na Slovensku: § 65 a následující Zákona o sudcoch a prísediacich kontra Zákon o platových pomeroch...ústavných činiteľov) - a vlastně pro celý justiční aparát,šlo by o dlouhodobé a nesložité řešení. Výše všech státních dávek fyzickým osobám,včetně funkčních požitků,má být navázána nikoli na nějaký průměrný příjem,ale právě na Životní (Existenční) minimum...
S velkou pravděpodobností český Parlament „opráší“ nesoudnými soudci vychvalovaný platový „automat“ (z roku 2015). Nu cituje se z květnové tiskové zprávy Ústavního soudu (se sarkastickým názvem: Soudcovské platy...po čase opět na stole Ústavního soudu: třikrát stejně,ale pokaždé trochu jinak): Soudkyně a soudci sdílejí i materiálně osud společnosti. Ostatně konstrukce zákona,tzv.platový automat,trvale zajišťuje,aby...soudci „dýchali” se společností v dobrém i ve zlém...Sám uvážlivý Předseda Ústavně-právního výboru Poslanecké sněmovny považuje platový „automat“ za skvělý. Parlament „nevyhodí“ desetlet piplaný platový „automat“ ze zákona,i protože poslanci papouškují po soudcích,že politici mají dýchat se společností. Přitom celých 15 let Parlament pomíjí všeobecnou příjmovou základnu: Životní minimum. Nejspíše političtí činitelé spatřují v Zákoně o Životním a Existenčním minimu (z roku 2006) peněžní základnu pomoci chudině (Životní minimum). Také pomoci spodině (Existenční minimum) - s kterou se však „nedýchá“,ač poslanci i senátoři jsou reprezentanty lidu...
Sice výřečný poslanec Nacher nadnesl v rozhlasovém pořadu Pro a proti (18.října),že by se platová základna mohla odvíjet od výše HDP,avšak to by se prognózovala jako cifry ve státním rozpočtu,tudíž spory o platy neutuchnou. Česko se „díky“ elitám ocitlo v legislativním úpadku. O jeho propastnosti vypovídá to,že elity nechápou,že velebený „automat“ jím není,vyhlašuje-li Ministerstvo práce a sociálních věcí platovou základnu („Sdělením“). Napříč politickým spektrem nenahlédnou,že oznámení platové základny organizační složkou Vlády je soudně nevymahatelné i nenapadnutelné. S tím zamražování platů je letitým nadbytečným fušerským počínáním,postačuje-li neohlásit zvýšení platové základny. Pro svou zaslepenost se političtí činitelé „vydaly všanc“ soudcovskému stavu (novelkou 349/2023 Sb.)...