Volební legislativa v Česku na skluzavce
Předseda ANO se po loňských senátních (a i komunálních) volbách ujal zákonodárné iniciativy: od 2.listopadu prosazuje jednoduchou změnu volebních pravidel do Senátu (Sněmovní tisk 326). Naproti tomu vládní Pětikoalice se senátory prosazuje zavedení korespondenčního hlasování (jen) pro občany v zahraničí (Sněmovní tisk 39). Veřejnoprávní rozhlas o první předloze novely zákona (o volbách do Parlamentu České republiky) zarytě mlčí - druhá nebyla schválena za celý rok,přestože Pětikoalice má mít „velmi pohodlnou“ většinu !! Korespondenční volbě oponuje stávající předseda Ústavně-právního výboru Poslanecké sněmovny (naposledy v pořadu Českého rozhlasu Pro a proti 31.ledna - jehož moderátorka dávala najevo,že neví o tom,že Voličský průkaz nelze využít ve všech volbách na území ČR !!): máme rodinné stříbro v našem volebním systému. Poslanec ANO Vondráček vyzdvihuje prvotně to,že volby probíhají bez technických potíží a velice rychle. Ano - Česko je premiantem ve sčítání i přerozdělování volebních hlasů,jenže náklady na to jsou horentní.
Dále vicepremiér Rakušan hodlá protlačit další volební zákon. Nestačí,že máme několik volebních předpisů - a dosti „tlustých“ (třebas o volbě prezidenta republiky - jedné osoby - má 89 paragrafů !! a k tomu ještě tři ústavní články !!!) -,ale má přibýt další: Zákon o správě voleb. To demonstruje inženýrské nakládání s legislativou v Česku...bez ohledu nato,zda ministerský kabinet je zrovna svou programovou orientací levý,středový či pravičácký...Samozřejmě - „změňové zákony“ by proškrtaly platné volební zákony,ale jeden zákon by beztak přibyl,nikoli ubyl !!
Pětikoalice - pro níž je referendum pravděpodobně sprosté slovo -,se bez přestřelky shodla nejvhodnějším dnu pro všechny volby: na pátku coby. (Pátek je takový malý víkend,se říká...) Rovněž jednotný termín komunálních,krajských a senátních voleb není problémem: prozatím shoda na prvním říjnovém týdnu (záhy po pevně stanoveném termínu německých parlamentních voleb !!)...Jistě - zákonodárci vládní předlohu smějí cele změnit (příhodnější sobota - volby v květnu),avšak ignorování vůle lidu je doočíbijící. Nu jaká jiná otázka by měla být předmětem celostátního referenda - než hlasování o jednom volebním dni či pověstném střídání času. Zda stát ušetří na jednodenních volbách,když volební komisaři budou 15hodin střežit „plentu“ a od 22.hodiny dělat noční práci i na statistickém úřadě (za příplatek),lze pochybovat. Ministerstvo vnitra,jehož úředníci zpackali prezidentskou volbu,však předstírá opak...Již by „vnitru“ měla být odňata „gesce“ voleb.
Na moderním volebním zákoně se český parlament neshodne do „soudného dne“,lze mít zato. Nu ministři i zákonodárci cele pomíjí,že musí dojít ke změně vágní české Ústavy. Ústavy všech států nemají zakotveno,jakou metodou se v tomkterém zastupitelském sboru volí. A ještě se v Česku lpí na poměrném systému do Poslanecké sněmovny („rodinné stříbro“),přestože Parlamentní institut (placený ze státního rozpočtu) vypracoval již nejméně dvě studie o parlamentních volebních systémech nejen v Evropě. Ministerský kabinet sice 1.února v tiskové zprávě informoval o tom,že se přistoupí k novelizaci Ústavy,ale pravděpodobně nikoli Článku 18. Česká Ústava je zrovna v onom článku neobecná,že modernizovat Volební zákon bez ústavní novely nelze. Nutno však mít zato,že pokud Ústava bude novelizována,tak dosti technicistně: aby už nedocházelo ke zkracování volebního období senátorů a zastupitelů. Ministerstvo vnitra,ale i soudci (Pl.ÚS 53/2010),totiž puntičkářsky vykládají,že mandát se počítá v kalendářních dnech,tedy že se nepozbývá zvolením nového senátora (zastupitele),ale až zvolený obdrží osvědčení o (znovu)zvolení.
Právní inženýři ignorují jednoznačnou dikci Článku 19-3 (Mandát poslance nebo senátora vzniká zvolením) - a praktikují doktrínu dosluhující a nastupující komory. Článek 19-3 je možná světovým unikátem -- ani slovenští ústavodárci nevpasovali do svého základního zákona jednoznačný,však protismyslný článek,že mandát vzniká (toliko) zvolením. Je velmi vysoce pravděpodobné,že i Článek 19-3 nebude novelizován tak,aby v Poslanecké sněmovně nezasedaly nikým ne(z)volení náhradníci. Nadále u kooptovaných náhradníků bude postačovat slib dle Volebního zákona !!! Navíc o takovém ústavním barbarství pětadvacet let česká zpravodajská média - před i po každých poslaneckých volbách - zarytě mlčí !!!?
Naproti tomu iniciativa stranického lídra Babiše - zavedení jednokolové volby do Senátu - nevyžaduje novelizaci Ústavy. A není zveličeno lídrem politického uskupení,kterému se v senátních volbách „nedaří“,že metoda relativní (prosté) většiny (takzvaného prvního v cíli) je běžná v demokratických zemích. V antibabišovském zaujetí se setrvá u obstarožního a zbytečného dvoukolového soutěžení. Nu národní kolektivní sport - lední hokej - se hraje na třetiny,tak proč nezavést trojkolové senátní volby. Třetí by spočívalo v osvědčení pravosti vítěze tak,že by pro něj musela hlasovat nadpoloviční většina ve volebním obvodu.
Volební řády v Česku budou produkovat nadále náhradníky - a senátory volené hrstkou voličů. Ponechá se i tristní volební praxe,že druhé kolo nebude probíhat v čase voleb komunálních či krajských,ale stále o týden později,kdy voliče už volby netáhnou !!? A pokud se do Ústavy vtělí výčet senátních volebních obvodů (na nejméně 12 let) - i se stanoví pevné termíny voleb -,tak už nepůjde o ústavní text,nýbrž o manuál. Zákon o správě voleb se stane dalším legislativním paskvilem...