Zvrhlejší zákonodárství: (vnitrostátní) odkaz Pětikoalice
Nelze vložit do zákona paragraf - a zároveň ho rušit -,sice s pětiletým „odkladem“,ale stalo se tak: novely ZÁKONÍKu PRÁCE !!! „Tlustý“ ZÁKONÍK PRÁCE patří k těm předpisům,které za 4letého panování Pětikoalice byly novelizovány nadmíru mnohokrát (poslední 120/25 Sb). Nu sotva jedna novela prošla Parlamentem,tak poslan(kyně)ci „měli na stole“ další ministerskou předlohu pro lepší zítřky.
Odcházející Vláda se neshodla natom,že aspoň kodexy by měly být měněny nejvýše jednou za 4roky,ne-li se souhlasem třípětin poslanců,aby nebyly „trhacím kalendářem“. Díky ministerskému kabinetu „profesorů“ se i Občanský zákoník (=kodex) v něj proměnil (naposledy 333/25 Sb). Pěti(Čtyř)koaliční Vláda nebyla střízlivá v legislativě,ale zůstala bludně aktivistická do konce držení vládní moci. Více zákonů nemůže snížit byrokracii,ale naopak ji posílit. Zvrhlé zákonodárství učinilo byrokratický moloch i z České národní banky (například: 462/23 Sb.). Nejmasivnější novela zrovna Zákona o Státní službě (448/24 Sb.) má více bodů než samotný zákon paragrafů ! A žádný z ministerských úředníků nebyl vyhozen (kázeňsky stíhán),a to ani v kauze bizarně „darovaných“ bitcoinů !! Naopak si vysocí byrokrati poručili zákony,které jim dovolují se více opevnit v pozicích: za pomoci paragrafů opsaných z téhož přenovelizovaného ZÁKONÍKu PRÁCE.
Profesor Bek (sice neprávník) podotkl (v pořadu Dvacet minut RADIOŽURNÁLU),že i Vysokoškolský zákon potřebuje novelizaci,dovoluje-li absurdní odvolání děkana proděkanem,ač letos byl novelizován (52/25 Sb) ! (Není uvěřitelné,že by si toho byrokrati nepovšimli na svých monitorech,navíc stále připojených k internetu). Proto český Parlament doslova chrlí zákony: loňská Sbírka zákonů a mezinárodních smluv čítá 483 „položek“ (letošní zatím 407). Jistěže nejde toliko o zákon(předpis)y ve Sbírce,ale zvrhlost dnešního zákonodárství nezakryje. Možná šlo o vládní záměr - míchát právní předpisy se smlouvami,sděleními,rozhodnutími (atd.)-,aby „poddaní“ neprohlédli ukrajování svobod zákonodárnou efektivitou. Nemluvě otom,že členové vlády se nerozpakují nosit do sněmovny pozměňovací návrhy k ryze vládní předloze zákona,ale i k pozměňovacímu návrhu gesčního výboru...
Dále ze Sbírky vychází najevo,co vše lze zregulovat Vyhláškou - sice po „připomínkovém řízení“ (třebas 310/25 - 107/05 Sb). Platy a penze lze zvyšovat pouhým Nařízením vlády - a to dokonce dříve,než-li je schválen státní rozpočet !! Také se Nařízením vlády mění parametry v zákoně dosud neúčinném(například: 175/25 + 338/25 Sb). Obvykle se Nařízení vlády neruší,ale také se novelizují nejednou. Proč v oné Sbírce nejsou publikovány „přímo použitelná“ (do českého jazyka přeložená) bruselská Nařízení,čeští legislativci mlčí. Naprotitomu nutnou implementací evropských předpisů se rádoby omlouvá legislativní „lavina“.
Pětikoalicí ustavená vládní agentura,která má vyhlašovat zákony v datové podobě (www.e-sbirka.cz),uvádí v omyly o jejich aktuálním znění - narozdíl od nevládního webu (zakonyprolidi.cz) ! Další miliarda se má utopit do uložiště a vyhledávače...jenom protože se novelizují zákony současně s jejich novelou (kupříkladu ZÁKONÍK PRÁCE: 413/23 Sb). Nebo se kvůli přepsání jenom jednoho výrazu „vyprodukuje“ objemný změňový zákon,který má různě se prolínající a nastupující účinnosti. Nepochybně by k osvětě veřejnosti šlo vyhlásit zrovna zavedený pojem či název instituce jednodušeji. Jenže mozky politických a administrativních elit se opíjí iluzí všespásy v digitalizaci našeho světa.
Počínání zákonodárců za Pěti(Čtyř)koalice bylo vyloženě zvrhlé,nachází-li se v takzvaných sběrných novelách výčet měněných zákonů,ale zjevně v neabecedním sledu (jako 65 „položek“ v „Konsolidačním balíčku: 349/23 Sb.),takže v Obsahu zákona adresát zákona je nucen hledat dosti pracně. Zvrhlá praxe se promítla i do Zákona o zrušení obsoletních právních předpisů (276/23 Sb.),v němž výčet derogovaných 3616 předpisů (ano - přes 3,5 tisíce !!!) - v tištěné podobě přes 3900 stran (Částka 129 za 1001 Kč) - ,je zcela nepřehlednou textovou snůškou. Zařadit rozsah účinnosti jednotlivých částí a článků na samý konec dlouhatánského zákona není neméně zvrhlé. Nu a vyjadřovat účinnost „bodu“ novely jednou bez časového omezení – jindy na jeden kalendářní rok,je zvrhlost staršího data. Ještě se k legislativcům dneška nedoneslo,že k dočasným opatřením mají sloužit Přechodná ustanovení. Naopak: zaměňují je za překlenovací a vtělují do nich ta trvalá (normy bez časového omezení působnosti) !!!
Mladá generace právníků se na zvrhlé zákonodárné činnosti podílí rovněž,protože technikální konstruktérství zákonů je jim vštěpováno na vysokých školách. V Parlamentu se doškolují v pestré paletě zvrhlých praktik - ať už v lavicích zvolených zastupitelů či v roli jejich asistentů. V lednu 2024 generačně mladistvá Pirátská strana informovala,že její poslanci jsou iniciátory novely (tehdy ještě nevyhlášeného) Zákona o správě voleb,která umožní korespondenční hlasování (88/24 +268/24 Sb.). V Česku se od předloňského podzimu „novelizují“ zákony,které nebyly vyhlášeny ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv !!!!
Akademičtí experti na legislativu reptají (například M.Zámečníková v publikaci z roku 2018: Vady zákonodárného procesu v ČR,Německu a Rakousku) jenom,takže ve volbách zvítězivší „dělníci zákonů“ se nenechávají odradit od zvrhlého počínání. Natož pokud ústavní soudci vyřkli,že Vláda požívá právo prosadit si svůj legislativní program (a opozici je dovoleno se k němu jen vyjadřovat). Za takového legislativního klimatu Senát přestává být pojistkou demokracie či strážcem Ústavy,jak uctivě bývá nazýván,nestačí-li senátoři zpracovat stohy ze sněmovny navalených zákonů v pouhých 30dnech (někdo příval filtruje přinejmenším).
Legislativní podfuky a laviny se strhly za vlády liberálně-konzervativní,nikoli nějaké radikální diktatury. Vrcholkem zvrhlosti „profesorské“ legislativy je „Superdávka“ (Zákon 151+152/25 Sb.),která neprošla řádně Legislativní radou Vlády,ale byla “vylepšena” pozměňovacími návrhy od Místopředsedy Vlády. Tak se od 1.října zrušilo všech pět Nařízení vlády o zvýšení částek ŽIVOTNÍHO (i EXISTENČNÍHO) MINIMA (152/25 Sb: ČÁST ČTYŘICÁTÁ TŘETÍ + ČTVRTÁ) - se suprasofistikovaným zdůvodněním: zvýšení právní jistoty a přehlednosti právního řádu adresátů právního předpisu...zabránění (částečné) duplicity právní úpravy zároveň v zákoně a nařízení vlády. Ministerští úředníci nechápou asi,že měnící se částky ŽIVOTNÍHO (i EXISTENČNÍHO) MINIMA se vždy promítají do aktuální dikce Zákona o ŽIVOTNÍM (EXISTENČNÍM) MINIMU. A do podzimu příslušné úřady derogaci přehlížely a veřejnoprávní média o legislativním fiasku zarytě mlčela. Nakonec Vláda učinila krok,který protiřečí citovanému zdůvodnění “pozměňovacího návrhu“,ale za dnešního legislativního marasmu to není překvapivé. Týden před „propadnutím“ všech pěti Nařízení vlády bylo „překlopeno“ staré (436/2022 Sb.) v nové (361/2025 Sb.) - s totožnými ciframi jako ve zrušeném nařízení. A i o tom veřejnoprávní média zarytě mlčí,včetně toho,že Digitální a informační agentura nepropisuje aktuální výši částek ŽIVOTNÍHO (i EXISTENČNÍHO) MINIMA do zákona (také narozdíl od webu zakonyprolidi.cz). Zvýšení právní jistoty a přehlednosti právního řádu Pětikoalice svou zvrhlou legislativou udusila...
Hlídací psi demokracie se neděsí legislativních faulů: štěkají jen když se dotknou jejich partikulárních zájmů a hodnot. Raději nás novináři omračují bulvárnostmi,jakože Vláda poslala do sněmovny sestavený rozpočet již před volbami. Nezpravují nás o tom,že „nejdůležitější zákon roku“ tak „spadne pod stůl“. Žurnalisté se nestrefovali do ministra Financí,že zdravý rozum neslouží už ani jemu,což však voliči potrestali vykroužkováním z kandidátky.