Zvrhlost zákonodárství v Česku
Nelze do zákona vložit paragraf a zároveň ho rušit - sice s pětiletým „odkladem“,ale stalo se tak: novela Zákoníku práce (ZP) 281/23 Sb. (ČÁST PRVNÍ - body 19.,20.) !!! Místopředseda Vlády,v jehož gesci je zdravotnictví,ujišťoval revoltující lékaře,že novelou vtělený § 93a zmizí ze ZP brzkou novelou,ale nestalo se tak (ČÁST PRVNÍ : 413/23 Sb.). Naopak přibyl do beztak „tlustého“ Zákoníku práce další paragraf (83a). Nedošlo k transparentní opravě zářijové novely ZP,nýbrž Parlament schválil (ČÁST DRUHÁ : 413/23 Sb.),že onen „derogační“ nesmysl nabývá účinnosti od letoška (nikoli až od roku 2029). Příště lze zpřísnit (naoko) nějaký zákon oním bizarním legislativním způsobem - a po patřičně hlučné mediální odezvě ho změkčit novelkou ! Možno spatřovat v onom legislativním aktu konspiraci lékařského stavu s právníky,pakliže následným humbukem okolo novely ZP si nemocniční lékaři vymohli „důstojné“ vyšší platy (zároveň finančního profitu s tepaných „přesčasů“ se nevzdali) !!
Poslanci se senátory do konce minulého roku „vyprodukovali“ další dvě novely (novel) ZP: ČÁST ČTVRTÁ předpisu 408/23 + ČÁST PÁTÁ 321/23 Sb. !! Letos je poslední novelou Zákoníku práce - ta datovaná 25.července (230/24 : ČÁST PRVNÍ). A není překvapující,že od srpna poslan(kyně)ci „mají na stole“ další předlohu novely ZP (Sněmovní tisk 775) ! Neutuchající novelizace Zákoníku práce jsou nejvýmluvnější ilustrací bizarní praxe zákonodárců (a neodlučných právníků). Zákoník práce,jenž je dublován mimojiné (rovněž) nesčetně novelizovaným Zákonem o zaměstnanosti,je vlastně kodexem,který by měl být měněn nejvýše jednou za 4roky,ba se souhlasem třípětin poslanců,aby nebyl „trhacím kalendářem“. Je však nepravděpodobná shoda na pravidlech zákonodárné činnosti,neshodne-li se Poslanecká sněmovna ani na novém Jednacím řádu,aby mimořádné „schůze“ nebyly svou početností řádné...
Nejenže český Parlament doslova chrlí zákony (loňská Sbírka zákonů čítá 469 „položek“),ale i se novelizuje zákon současně s jeho novelou (jako právě ZP: 413/23 Sb). Také Parlament chrlí změňové zákony,které bývají objemnější než (nový) zákon. Kvůli přejmenování jenom jednoho výrazu se „produkují“,přestože by postačovalo dát veřejnosti na vědomí zavedený pojem či název instituce jednodušeji. Experti na legislativu reptají (například M.Zámečníková v publikaci z roku 2018: Vady zákonodárného procesu v ČR,Německu a Rakousku),avšak „dělníci zákonů“ se nenechávají odradit od zhoubného počínání,asi poněvadž plní sliby voličům. A ještě je zvrhlost postižena rezortismem,proto se v Poslanecké sněmovně “potuluje“ více předlohy změňových zákonů (kupříkladu v současnosti k Zákonu o rozhlasových a televizních poplatcích: Sněmovní tisky 738,800). Počínání zákonodárců je doslova šílené,pokud v takzvaných sběrných novelách bývá výčet měněných zákonů,ale zjevně v neabecedním sledu. Jako 65 „položek“ v „Konsolidačním balíčku (349/23 Sb),takže adresát zákona je nucen hledat pracně v Obsahu zákona. Praxe se promítla i do Zákona o zrušení obsoletních právních předpisů (276/23 Sb),v němž výčet derogovaných 3616 předpisů (ano - přes 3,5 tisíce !!!) - v tištěné podobě (Částka 129 za 1001 Kč) mající přes 3900 stran - ,je zcela nepřehlednou textovou snůškou.
A i se v Česku od loňského podzimu „novelizují“ zákony,které nebyly vyhlášeny ve Sbírce zákonů !!!! Zákon o správě voleb (Sněmovní tisk 530) k nim patřil v prosinci 2023,byl-li vyhlášen letos 16.dubna (88/2024). Dosti medializovaný návrh takzvaných korespondenčních voleb (Sněmovní tisk 596) totiž směřoval do onoho “neexistujícího” zákona. Senát obdržel návrh Zákona o správě voleb k odsouhlasení na počátku listopadu 2023 (Senátní tisk 175),ale byl “schválen” senátory (až) po celých 4 měsících (na počátku března),takže nemohl být novelizován dříve. I pokud snad Senát nedodržel legislativní pravidlo v Článku 46 Ústavy. Digitální a informační agentura sice zdržovala vyhlášení Zákona o správě voleb na webu (www.e-sbirka.cz),ale jeho plný text (88/2024) jasně prozrazuje,že zákon byl přijat 6.března 2024,nikoli před prosincem 2023.
Nakonec Zákon o “korespondenčních volbách (268/2024) byl vyhlášen letos 19.září - nesouc datum 21.srpna. I kdyby Zákon o správě voleb byl schválen senátory “mlčky”,což nebyl,nese-li datum 6.března 2024 (88/2024),pak není-li vyhlášen,je neplatný (Článek 52 Ústavy: K platnosti zákona je třeba,aby byl vyhlášen...) i neúčinný (,přičemž účinnost samozřejmě nemůže nastat dříve než platnost zákona). Nelze “naroubovat” na zákon jiný,není-li “podnož” živá,tedy včetně “ratifikace” hlavou státu...
Nutno mít zato,že legislativní činnost v Česku - za vlády liberálně-konzervativní,nikoli nějaké radikální diktatury - poskočila na destruktivní „levl“. Nutno mít zato,že právní technici jsou zodpovědní za zvrhlé legislativní akty,i když od loňska se na nich nacházejí „podpisy“ trojlístku ne-právníků (Pavel,Pekarová-Adamová,Fiala). Z hospodářského premianta střední Evropy se Česko stalo zemí zaostávající nejenom ekonomicky oproti svým sousedům,ale i legislativně. V právním státě zákony (a výkon soudnictví) mají být dokonalé,aby byla zachována rovnost před zákonem. Žel mladá generace právníků se na zvrhlé zákonodárné činnosti podílí rovněž,protože je jim technikální konstruktérství zákonů vštípeno na vysokých školách a doškolují se v Parlamentu,ať už v lavicích zvolených zastupitelů či v roli jejich asistentů. 3.ledna 2024 Pirátská strana informovala,že její poslanci jsou iniciátory novely (samozřejmě tehdy nevyhlášeného) Zákona o správě voleb (,která korespondenční hlasování umožní).
A není bezvýznamné,že veřejnoprávní rozhlas,jenž věnoval uzákonění korespondenčního hlasování mnoho vysílacího času,onen legislativní podfuk (88/2024 +268/2024) se svým investigativním týmem přehlíží. A i rozhlas cenzuruje fakt,že již přede 2lety se Senát shodl na korespondenčních volbách (Sněmovní tisk 39). Hlídací psi demokracie se neděsí legislativních kejklů: štěkají jen když se dotknou jejich partikulárních zájmů a hodnot...