Pobírají některé profese v Česku „úplatky“ od telekomunikačních operátorů ?
Na mnoha (komerčních) webech se nápadně rychle spotřebovávají data - i pokud se jen zobrazené čte (reklamní videa či audia se někde rozbíhají až samovolně). Se státní předpovědní službou ČHMÚ je tomu podobně. A ČHMÚ produkuje dokumenty ve formátu pdf,které obvykle mají mnohem větší datový objem,než ČHMÚ předstírá.
Nejdále v obírání o data asi zašel ČESKÝ ROZHLAS (Rozhlas),jenž na obou paralelních webech neustále donucuje odklikávat cookies. Datové toky audiosouborů Rozhlasu jsou tak objemné,že z běžného datového balíčku se nepřerušovaného poslechu nedosáhne. Donedávna ještě bylo možno stáhnout řadu dokumentů do „počítače“ (Rádio do kapsy),ale třetím rokem se lze k poslechu leda (mnohem dráž) připojit (stream,podcast). Rozhlas chudobné obral o příjmem signálu levnější středovlnné frekvence,vybírá poplatek za poslech z velmi slabých vysílačů FM,ale nechudobným rozdává (bez příplatku) zábavu na webu (mujRozhlas). Rozhlas své internetové konzumenty rozmazluje: weby zaplňuje (mnohem objemnějšími) videonahrávkami ze studií !!!!
Státní rozhlas si nevybral jednu „sociální síť“ ke své propagaci (měl by mu samozřejmě stačit vlastní webový portál),nýbrž pět: Facebook,Twitter,LinkedIn,YouTube,Instagram !! A produkce Rozhlasu prvotně pro internet (Podcasting) kvapem roste. Některé pořady jsou stále častěji dříve na webu,než jsou vypuštěny do rozhlasového éteru. Rozhlasová produkce se stává dostupnou exkluzivně těm,kteří si platí neomezený datový paušál či „surfují“ na účet zaměstnavatele v práci. Rozhlas úporně tlačí veřejnost k bezbřehému internetovému napojení. Rozhlasáci jsou schopni varovat každodenně před závislostí na „on-line světu“,ale samy k závislosti populaci zmutovanými „podcasty“ povzbuzují.
S tím rokodroku zbrkleji a nepředvídatelněji Rozhlas mění schéma vysílání (hlavně celoplošné stanice PLUS). Taktéž na konci skoro každého odvysílaného (pravidelného) pořadu Rozhlas dotěrně upoutává na internetové „vysílání“,ale (nový) čas reprízy pořadu většinou neoznamuje,i když se program mění více než jednou do roka. Praxe rozhlasáků zachází do bizarní dimenze: upoutávku na web pronese moderátor (průvodce) pořadu - vzápětí ještě ohlásí „automat“. Není pravděpodobné,že by většina (nechoromyslných) obyvatel v Česku nevěděla,že ČESKÝ ROZHLAS svou produkci „vyvěšuje“ na webu. Rozhlas neúplnými až mylnými ohláškami pořadů sleduje cíl připoutávat obyvatelstvo k internetu,včetně zařizování si registrací i obstarávání si různých „apek“.
Sílící trend „internetizace“ se zřejmě neodvíjí od „vize“,že se webová data zlevní,bude-li doma „surfovat“ lednička,ale i každý posluchač „rozhlasu“. Za současného daňového systému (absence digitální daně) - a třeba daňově výhodných megapaušálů za připojení -,o tom lze pochybovat. Nutno spekulovat,zda státní zaměstnanci,včetně novinářů Rozhlasu,berou (skrytě) provize od poskytovatelů datového připojení ?! A pokud ne provize,pak smluvní slevy na mobilní služby: stačí ukázat průkazku (interního či externího) zaměstnance. Anebo snad ČESKÝ ROZHLAS míní upevnit vyjednávací pozici o „koncesionářský“ poplatek s reprezentanty lidu (poplatníkem se mají stát „mobily“) astronomickým počtem IP adres webových „diváků“ rozhlasu ??!