Bude mít most budějické Severní spojky přes Vltavu „pruh“ pro cyklisty ?!
Velmi pravděpodobně se ho nedočkáme. Dosavadní výstavba D3 a všech jejích spojek tomu nenasvědčuje. Automobilová doprava v krajské metropoli nepozbývá vydobytý prim...
Mezi Včelnou a českobudějovickým Rožnovem nedlouho leží (mimoúrovňová) křižovatka,jejíž součástí je i (stále jednokolejná !) železniční trať. Kolaře všech pohonů jistě těší,že křižovatku protíná i (druhá) cyklo(stezka)komunikace do nedalekého Boršova. Jenže do tamějšího terénu pracně zahloubená křižovatka připravila kolaře o „zkratku“ do blízkého Roudného. Kolař se do Roudného dostane jen z nitra „kruháče“,tedy musí sjet z jemu vyhrazené komunikace (a hrozí mu přestupkový trest !). Automobilem si lze zkracovat jízdu do Roudného nadále (stačí odbočit). Vlastně automobilem lze dojet do Roudného i novou silnicí,napojující se na D3.
Dále se kolař nedostane do Boršova (Včelné) z (obou) Hodějovic bez oklik. Naprotitomu zprovozněná D3 je „zkratkou“ do příměstských Hodějovic pro automobily. A ještě se u Hodějovic vypíná vysoké přemostění jiné jednokolejné trati,tudíž kolař je nucen se na něj „drápat“,hodlá-li jet po staré silničce k Vidovu. Automobily mají dvě paralelní vozovky od Hodějovic na Roudné,přičemž v polích u Vidova kvůli tomu zmizela topolová alej. Prodražila by se snad D3,kdyby součástí mostu u Vidova - navazujícího na taras dálnice - byla cyklo(pruh)stezka...!? Provizorní mostek staveniště D3 přes Malši byl odstraněn,ač mohl sloužit za zkratku - jak do Roudného,tak do Boršova (Včelné). Starostové iniciativu k uchování mostku asi nevyvíjeli - a rekreačním kolařům „rezivý“ mostek byl fuk.
Nejseverněji položený českobudějovický most přes Vltavu (nazvaný Nový) je svým ruchem skoro dálniční. Dalším mostem je až (toliko) železniční před Bavorovicemi. Mezi okrajem Budějovic a Hlubokou celých dvacet let neleží žádný most pro pěší a netěžká vozidla. Obdobně na Malši: první přemostění je až v Roudném. Na jižním okraji Budějovic pravého břehu Malše dosud leží (původně) provizorní mostek,který nepřemosťuje řeku,ale jen kanál (a ještě cesta za ním je fakticky slepá). Od Nového Roudného se lze dostat do týchž Hodějovic a bližšího Mladého také toliko oklikou. Došlo-li by k uzavření „lávky“ u Velkého jezu,tak neautomobilová mobilita se hroutí.
Stát a kraj nepostrádají finance na dál(sil)niční mosty,přivaděče a propojky,však jsou ryze jednoúčelové. Nutno mít zato,že i železniční most by měl umožňovat (aspoň pěším) pohyb krajinou. Žel neděje se tak,ani když most byl zrenovován. Příkladem je zrovna ten v Boršově. Tam se sotva pěší na most vyhrabe ! Přitom na levém břehu Vltavy leží převážná část Boršova a vedou tamtudy (cyklo)stezky...!
České Budějovice s D3 utužily svou pravověrnost automobilismu. Hejtman Martin Kuba je osobou na svém místě,ale drogu automobilismu přes svůj věk nasává plnými doušky. D3 měla být od počátku plně zpoplatněna. Povolení výjimky je vděčný populismus Motoristů sobě. Stranická příslušnost Hejtmana je vedlejší...