Železniční doprava v informační výluce
Mnozí v Česku požívají cenových slev v přepravě po železnici,přesto začasté vlaky zejí prázdnotou. Životní úroveň v Česku se nepropadla markantně,pokud obyvatelstvo nedává přednost dnešní hromadné dopravě. Nu na většině (nezapadlých) tratí osobní vagóny jsou interiérově nejednotvárné,sezením pohodlné,nápadně čisté,velmi světlé,oproti minulosti méně hlučné,a i nevibrující. Vlakové soupravy jsou opatřeny elektrozásuvkami i napojeny na internet - za chladna bývají dosti vyhřáté - a i vlaky jsou mnohem prostornější než autobusové vozy,avšak cestujících bývá poskrovnu. Je faktem,že i příměstské autobusy,včetně linek MHD,nebývají obsazeny ani z poloviny jejich kapacity,tudíž se dopravní obslužnost tučně dotuje z veřejných rozpočtů (nadvakrát). Nebýt rekreačních kolařů,tak by ztráty železničních dopravců bývaly o něco vyšší,nepřeváží-li balíky...
Šálivá vidina rychlovlaků (Česku chybí peníze i na výstavbu dálnic a renovaci energetiky) bývá vděčně medializována,což poskytuje trvalé „alibi“,proč se vyhýbat železniční přepravě. Přitom po regionálních tratích už se vla(lokál)ky nekodrcají či neplouží,ale vlaky krajinou doslova sviští - jako vozy pražského metra. Právě vidina „turbo“železnice,na kterou Česko finančně nemá,nepřitahuje k užívání dnešních vlaků rozmazlované daňové poplatníky. Absence takzvané vysokorychlostní železnice v Česku stěží může ospravedlnit mrhání personálními,finančními i technickými zdroji.
Přesto si nelze nevšímat,že obecný stereotyp o pomalosti a nespolehlivosti vlakové dopravy se utužuje i neojedinělými výlukami na tratích. Proto by bylo záhodno modernizovanou železniční trať raději uzavřít v celé délce,než-li výluky všelijak „kouskovat“,což je však praxe Správy železnic. Není pochopitelné příliš,proč se zavádí náhradní autobusová přeprava,když beztak nemůže obsloužit všechny vlakové zastávky. Skoro každá výluka na trati znamená nemalý odliv cestujících,včetně kolařů,a to i když náhradní bus je plně přístupný třeba pro vozíčkáře...Vůbec nebývá pochopitelné,proč se za výluky dočasně nezmění autobusové linky paralelní železnici. Regionální dopravu má organizovat kraj s obcemi situačně,nikoli technokraticky linkovat Správa železnic. Příkladem vágního řízení dopravy je poslední výluka na trati (194) z Českých Budějovic na Šumavu,byl-li zachován provoz do nedaleké první stanice (Boršov),ač tam jezdí MHD i příměstský bus. Ke změně linek autobusů do Českého Krumlova nedošlo,ale nejméně dvě linky byly dublovány náhradním busem...
A ještě Správa železnic neupozorňuje na probíhající výluku v městské zastávce vlaku viditelněji. (Potenciální) cestující musí dojí(e)t až k jízdnímu řádu (tištěnému nevelkými písmeny) ve vlakové zastávce,aby si zjistil,kdy a odkud výluka panuje,natož se o výluce dozvěděl. Nejde o maličkost,může-li být náhradní zastávka busu vzdálena kilometr(y),tudíž výlukový „vlak“ se zmešká. Nehledě nato,že na vesnické (osadní) zastávce se člověk nedoví,že výlukou je postižena trať až o pár zastávek dále (jízdní řád se jakoby nezměnil,jsou-li časy odjezdů stejné). Postačilo by na vlakové zastávky vyvěšovat (rozsvěcovat) „červené kalhoty“. Jenže nikdo si nestěžuje,je-li většina uživatelů vlaků rekreační neb sezónní,ba s čerpanou slevou.
Samy jízdní řády jsou ukázkou nepřívětivosti,pokud na zastávkách nevisí či jsou zastaralé. Ve zmodernizovaných stanicích jízdní řády nebývají k vidění. Anebo se snad očekává,že cestující si i krátkou (nedálkovou,nedovolenkovou) cestu bude s (velkým) předstihem plánovat skrze informace na internetu ?! Správa železnic a jednotliví dotovaní železniční přepravci dosti odrazují zákazníky železnic.
Žel na odvracení se od železniční přepravy se podílí i veřejnoprávní rozhlas,informuje-li o výlukách na železničních tratích v Česku nicotně. Až dvakrát zahodinu Český rozhlas odvysílá relaci Zelená vlna,která se týká vždy jen silničního (městského) provozu. Běžně Rozhlas upozorňuje na ledasjaký „ťuk“ vozidel (v Praze),ale o výlukách na železničních tratích mlčí setrvale. A to i takzvané regionální stanice...jejich Zelená vlna nebývá tolik pragocentrická,avšak informují o železnici většinou jen v souvislosti s haváriemi. Výluka není žádnou nehodou na trati,nutno mít zato,tudíž regionální stanice by měla shrnovat (nejméně jednou za týden) pro posluchače stav probíhajících železničních výluk. Country Rádio zmiňuje výluky aspoň o víkendu,možno postřehnout. Ovšemže není možno očekávat,aby „státní“ rozhlas referoval o naprostých detailech aktuálních výluk v kraji,avšak pobízet k automobilismu každou hodinu je tristní počínání veřejnoprávního rozhlasu...