(Pří)městské lesy,parky,aleje,se ochuzují i kvůli kolařům
Dvacet let kácení alejí u silnic i polních cest v zájmu automobilismu nebylo jen krátkou epizodou zaslepenosti silničních úřadů. Ničení alejové i parkové zeleně se sofisticky odůvodňuje i maximální bezpečností chodců a cyklistů,což bývá neprůstřelné. Kácí se tak - trestuhodně - i ve zvláště chráněném území: rezervaci !!! V říjnu 2020 Krajský úřad v Č.Budějovicích odsouhlasil odstranění náletů ve vyhlášené Přírodní rezervaci Vrbenské rybníky. Coby dřevin rostoucích mimo les - za účelem rozsáhlé regenerace dvou rybníků (Domin,Bažina). Prý: označené dřeviny navržené ke kácení jsou náletové a neudržované a k jejich odstranění se vyjádřili také ornitologové. Ze své podstaty nálet je neudržovaný - a ornitologové nemají autoritativně posuzovat účel dřevin. Náletové dřeviny bývají vhodným základem budoucího lesa,ale i parku. Žel i odborníci - dendrologové – umí přijít s takovou diagnózou,která stromoví vydá pokácení. A za chybu v inženýrském úsudku objednavateli posudku neplatí…
Letos v lednu vyšlý článek s názvem - Pohyb u Vrbenských rybníků je i po půl roce od vichřice na vlastní riziko - je příznačný pro přístup k zeleni na jihu Čech. Jakoby v přírodní rezervaci neměla mít přednost malá divočina a pohyb v ní nebyl více rizikový. Ani v parku nelze zaručit chodcům a cyklistům žádné riziko pádu větve,natož za vichru. Město s krajem přeměňuje nejméně 20let onu rezervaci v další Stromovku. Nehledě nato,že se v rybnících – s elektrickými přípojkami ! - nadále vykrmují ryby za pomoci mrvy. Město České Budějovice se tím nijak netají: Dojde také k plánované instalaci laviček,která se odložila právě kvůli letní kalamitě. Po dokončení nezbytných úklidových prací se začne...modernizace a rozšíření zdejší naučné stezky o novou trasu. Do rezervace jistě patří naučná stezka s lavičkami,ale nikoli (dálková) cyklodoprava,což kraj s městem zamlčují. Zeleň na hrázích rybníků se podřizuje cyklistům,kteří lavičky nijak nepostrádají (sesedají z kol akorát u hospod). Kolostavy rovněž nepotřebují: územím jen směle projíždí. Budějice přitom mají jiné dostupné plochy - coby lesopark a místo vyžití - i za svým největším sídlištěm Máj. Vrbenské rybníky se staly neudržovaným parkem s cyklostezkami: jsou přírodní rezervací na papíře. Jinak by nemohlo docházet ke kácení (i státním podnikem Lesy ČR).
Loňské polomy a vývraty jsou důsledkem zanedbání péče o zeleň na hrázích rybníků. Právě na nich se loňská bouře vyřádila...Došlo sice k revitalizaci dvou rybníků ve prospěch stěhovavého ptactva - bylo vyvezeno přes stotisíc tun bahna-,avšak nebyl vysazen jediný strom,nedošlo k adekvátním prořezávkám,natož k omlazení vegetace. Ředitel firmy Lesy a rybníky města Českých Budějovic (LRMČB) Staněk rezignaci na péči o zeleň přiznal: Torza stromů podél cest bez nebezpečných větví zůstanou na místě. Firma nemá v plánu ani výsadbu nových stromů místo těch, které se polámaly nebo zcela vyvrátily. Hrázové porosty bývají většinou tak husté, že umístění nových stromů ani neumožňují. O lesoparku tam se neuvažuje,ale kvůli návštěvníkům se i v rezervaci stromoví jenom p(r)ofikává. § 34 Zákona o ochraně přírody a krajiny “umístění nových stromů” nezakazuje,ale “odklízecí práce” jsou prvotní činností “majitelů” rezervace. § 13 téhož zákona také předvídá zřízení Přechodně chráněné plochy. Lesník znalý místní situace by například věděl,že je v plánu péče navržený bezzásahový režim lesa nebo že se netahá dřevo přes louku s ocúny jesenními a prstnatci májovými : marně namítal zastupitel Dan Leština,expert Pirátů na “přírodu”. LRMČB s Lesy ČR jsou těmi škůdci rezervace,což legalizuje krajský úřad,neprotestuje-li veřejnost. 32letá hra na přírodní rezervaci je trapná. Buď je příměstské území (leso)parkem,anebo chráněnou rezervací...
Krajský zastupitel Leština se může vyhraňovat vůči správcům oné rezervace,ale klíčová potíž je i v upřednostňování sebeekologičtější dopravy před zelení. Zelení (Piráti) jsou také cyklisté,kteří v sedlech sdílejí patologickou fóbii k automobilům,ale i ke stromům. Ofikávaním oslabované aleje jsou předpokladem,že se jich kolaři - dříve či později – na svých vyjetých trasách zbaví...Stav stromové zeleně u nejvytíženější cyklotrasy - z Českých Budějovic do Hluboké - léta usvědčuje (rekreační) kolaře z neochoty podílet se na péči o životní prostředí,v němž se rádi pohybují. Pirátští zastupitelé smějí rýpat otázkou: K čemu město podnik Lesy a rybníky vlastně má ??! Budějčtí Piráti neprosazují referendum o zřízení městských částí,o LRMČB,ani o zachování Přírodní rezervace Vrbenské rybníky v nynějším rozsahu 240 hektarů. Generačně a mentálně Piráti zůstávají součástí problému neparticipační péče o veřejnou zeleň,která musí ustupovat i kolařům...