Autosvítidla poroučí větru,dešti i neřidičům
Kdo se vydá se setměním za obec - bývá oslněn proti(kol)jedoucími auty. "Potkávací" světla oslepují též v městech: na chodnících i v parcích. Někteří cyklisté motoristy napodobují: pořizují si na kola (dálkové) světlomet,čímž otravují kolemj(e)doucí. Není známo,že by přesvětlování policie pokutovala,ač ho zákon nepřipouští (§ 32 Zákona o provozu na pozemních komunikacích). Zpravodajství České televize letos informovalo (10.listopadu),že řidič(ky)i aut si nesprávně seřizují světlomety. Reportáž z autoservisu měla osvětlit,že seřízení vyžaduje jistou odbornost,pokud nejde o nejmodernější vůz s automatickým nastavením svitu. Česká televize nepřinesla stanovisko Dopravní policie k problému špatného zamíření světel u každého třetího auta. Veřejnoprávní televize v reportáži čerpala z policejní statistiky dva roky staré !!!!!!
Na internetu lze se dočíst: Když uvidíte někoho,kdo zbytečně svítí mlhovkou a oslepuje všechny ostatní,nebo naopak někoho,kdo není schopen v neprostupné mlze rozsvítit ani obrysovky,jednejte: Blikejte,zhasínejte a rozsvěcejte,perte dálkovky. Na internetových fórech se nedorozumění o potřebnosti svícení projevuje i drsněji: Mlhovkář je blbeček,který si svítí předními mlhovkami i když není mlha. Tím nemyslím,když někdo zapomene vypnout mlhovky,protože za kopcem ta mlha ještě byla. To se občas stane každému včetně mě. Mám na mysli všechny kretény,kteří si přisvětlují mlhovkami,i za jasné noci v létě. Takovým pouštím nekompromisně dálková světla,blikat na ně nemá cenu. Za oslňování sice hrozí pokuta,ale i letošní zpravodajství veřejnoprávního média ukazuje,že se jev vzájemné neohleduplnosti policií nepokutuje. Až nesmiřitelnou anarchii umožňuje i vágní legislativa: objemná ministerská vyhláška (nyní 341/2014 Sb.) nestanoví,ač na skoro všechno máme v Česku předpisy,jakou intenzitu i extenzitu mají mít potkávací,dálková a mlhovková světla. Litera zákona legalizuje zhoubnou realitu: svítí se všude - vždy více než akorát !!!!! nehodovost však neklesá. Každý si může namontovat na vůz cokoliv: hlavně že září.
Česká televize v totožné večerní zpravodajské relaci – Události – referovala (13.listopadu) o obtíži řidičů aut rozpoznat včas chodce jdoucího (bez reflexní pásky) po okraji vozovky,protože mimojiné protijedoucí řidiči oslňují,tedy ohrožují bezpečnost na silnici. Řidič motorového vozidla sice může až kilometr dopředu s dálkovými světly zpozorovat chodce (překážku jízdy),ale oslní-li ho následně v době před potkáním jiný řidič,tak chodce už nevidí,ba na chodce ve stresu zapomene. S rozsvícenými světly řidiči jezdí i po souvisle osvětlených vozovkách,poněvadž na nich zákon zakazuje svítit jenom dálkovými reflektory. Zákon vyžaduje od všech řidičů soudcovské schopnosti: rozhodovat,zda vozovka je dostatečně a souvisle osvětlena,zda je snížená viditelnost,atd. Nelze nemít zato,že za rostoucí "nedenní" nehodovostí stojí vzájemné oslepování řidičů.
Nevhodné osvětlování vozidel - s nepřiměřenou rychlostí - musí mít velký podíl na neklesající nehodovosti v Česku. Neadekvátní rychlost je po dvacet pět let nejčastějším prohřeškem řidičů motorových vozidel. A výkonnější reflektory stimulují k systematickému pirátství,až je to nepostihovaným normálem. (Bi)Xenonová svítidla,ať používaná v obytných ulicích,v krajině do dálky,tak do opravdové mlhy,která svítí v širokém rozptylu,patří asi k nejefektivnějším prostředkům pirátských jízd. Auta mohou být vražednou zbraní dnes víme: opatřená silnými světlomety se jimi staly dřív.
Kolik nočních jízd automobilů by mohlo odpadnout,kdyby ve veřejném mínění byla shoda,že noční cestování je málo bezpečné,spíše zdlouhavé a stresující pro řidiče i okolí. Pokud v Česku absentuje konsensus,že jezdit v noci je nebezpečné,tedy spíše výjimečné v denním plánu,nejde-li o přepravu nákladů,tak auta otravují životy ve městě i krajině permanentně. Přitom každý má uzpůsobit svou jízdu stavu vozovky,počasí,denní době a dalším faktorům. Nadměrná mobilita produkuje nejen hluk,světelný smog a mrtvé,ale i tabu. Už je totiž tabu,že se na vozovkách vzájemně oslepujeme a proto dobře nevidíme,ale smíme to oplácet stejnou mincí,když řídíme a jsme světelně vybaveni. Tabuizace u jedněch zvyšuje agresivitu - u druhých vede k nezdravému potlačování přirozených emocí. Bezbřehé svícení snad jenom podpořilo byznys výrobců a prodejců osvětlovací techniky,nikoli osvojení inovativních přepravních návyků.
Mělo by být zakázáno používání dálkových světel a silných reflektorů na jiných komunikacích než dálnice (rychlostní silnice) a silnice první třídy. A každý řidič,včetně cyklistů,by měl mít řidičský průkaz,podmíněný zdravotní způsobilostí (dobrý zrak). I základní vybavením každého vozidla by měly být „brýle“,nikoli další a další zbytečná svítidla.