Cyklistická legislativa v Česku je „předpotopní“
V hlavním zpravodajském pořadu Českého rozhlasu (letos 6.dubna) BESIP prezentoval kampaň (iniciativu) za oboustrannou ohleduplnost na silnicích (Dám respekt),pakliže řidiči aut přiznávají,že jsou samy cyklisté. Na otázku moderátora představitel BESIPu referoval,že motoristé vyčítají cyklistům: jezdí dva vedle sebe,jezdí po chodnících a nejsou vidět...!!! BESIP v říjnové tiskové zprávě na webu (Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu) opakuje onen nonsens: Nejčastěji motoristům vadí,že cyklisté jezdí na silnici vedle sebe nebo po chodnících. Nutno mít představy řidičů a BESIPu o ohleduplnosti ze strany kolařů za nonsensy. Anebo automobily nejezdí ve více pruzích ? a nebývají natěsnané až ke krajnici ? tudíž kolař bývá vytlačován z vozovky ! Dvě kola zabírají prostor sotva jako jedno (malé) auto,přičemž auta se navzájem nutně (a často) ob(před)jíždí („jezdí dvě vedle sebe“). A lze se domnívat,že kolaři na chodnících samotným autořidičům dosti vyhovují,nepřekáží-li jim...
Titul oné tiskové zprávy(Češi chtějí...lepší cyklistickou infrastrukturu) svědčí o záměrné demagogii BESIPu. Motoristé se smějí nekonečně vymlouvat,že pro kolaření není dokonalé „infrastruktury“,aby alternativou volantu nemuselo být sedlo. Kampaň Dám respekt nemá za cíl přispět k vyšší toleranci na silnicích. Vzhledem k tomu,že mnozí motoristé (sice o víkendech častěji v roli cyklistů) mají v pojíždění autem svou návykovou denní drogu,mají se více zkrotit (segregovat) kolaře. Jistěže není správné,překáží-li kolař v jízdě nákladní,autobusové a jiné nezbytné přepravě po silnicích,avšak řidiči běžných aut nedávají přednost autobusům a tirákům (v křižovatkách). Není divu,že kvůli rozbujelé motoristice musely být zavedeny busové pruhy, třicítkové zóny,a i omezená jízda velkých náklaďáků o víkendech...
Nu v téže zprávě BESIP zdůrazňuje: Češi chybují v pravidlech silničního provozu týkajících se cyklistiky – mají problém určit,co je cyklopruh a zejména co je cyklokoridor. Jenže opravdová potíž je v tom,že cyklotrasy se „tváří“ jako cyklostezky - cyklopruhy bývají blokovány auty - a Cyklistická zóna (§ 39a Zákona o provozu na pozemních komunikacích = ZPPK) je raritou v přemotorizovaném Česku. Prý: Dobrou zprávou je, že oproti jaru výrazně vzrostl podíl cyklistů,kteří používají přilbu při jízdě na kole vždy nebo téměř vždy...BESIP tak do kampaně vnáší anticyklistickou demagogii. Helma se totiž musí někam uschovat,kradou-li se z kol světla,ale i celá kola,takže málokdo nechá přilbu na kole. A to je nemenší potíž,kterou kazatelé spásy od nošení přileb ignorují. I když člověk má jen dvě ruce: holá demagogie. Peněženku či brýle člověk prostě strčí do kapsy,ale jistě ne helmu !!! Nutno mít zato,že aparát BESIPu (s Romanem Kreuzigerem) prozrazuje,že má vesměs jepičí zkušenosti s (nerekreačním,nezážitkovým a nesporťáckým) kolařením. Kampaň Dám respekt je čirou demagogií automobilistické většiny v Česku.
Dám respekt by měla cílit především k zákonodárným sborům,protože české zákony doposavad rozlišují mezi řidičem auta a kolařem zastřeně i vágně (například §§ 5-1,14-1 ZPPK). Nu a „gumové“ ustanovení - každý je povinen řídit se pravidly silničního provozu,dopravními značkami a dopravními zařízeními - je zneužívatelné policií a přestupkovými orgány k šikaně i perzekuci právě kolařů. Cyklista je nucen jezdit nepřirozeně: kupříkladu jednosměrky (někde s oboustranným parkováním). Kolař je snadno pokutovatelný za ledasco (§§ 125c-1k,5g,7a ZPPK). Cyklista je i citelněji postižitelný: nelze napomenout kolaře,ani od přestupku upustit (§ 125c-9 ZPPK),to i když kolař má čisté Konto řidiče !!!! Možná BESIP s gesčním Ministerstvem dopravy ještě „nestrávily“ rozsudek jednoho krajského soudu (z března 2021),který vyložil,že není přestupkem,pokud cyklista jede při pravém okraji vozovky,sice v jízdním pruhu vyhrazeném pro autobusy. Proto ministerstvo „Motorismu“ ani neprosazuje zpřesnění § 14-1 Zákona ZPPK. Snad dodnes lpí natom,že celý takový pruh je vyhrazen pouze pro autobusy. A ještě obce s městy malují busové pruhy natolik úzké,že kolař může vadit průjezdu vozu MHD nechtěně !!
Podesetiletí Česko je zemí zaslíbenou motoristům,takže zákonodárci pravidla „šijí“ na míru aut (všech tonáží a karosérií). Přitom nestačí jeden zákon pro „silniční“ mobilitu,nýbrž platí minimálně čtyři: ZPPK + Zákon o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích + Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích + Zákon o pozemních komunikacích !!! A poslední novelizace „silničních“ pravidel má zajišťovat zřetelný odstup auta od cyklisty na všech komunikacích: i na polních cestách !!!!? Poněvadž motoristé jsou navyklí se prohánět i po nesilničních komunikacích,jsou-li na droze-autu závislí.
Pasti a pastičky automobilistické většiny na kolaře „respekt“ v mobilitě neposílí.