Nestíhanými zabijáky na silnicích jsou řidiči i svítidla
8. 1. 2020
Přede dvěma roky zpravodajství České televize referovalo,že řidič(ky)i každého třetího auta jezdí s nesprávně seřízenými světlomety. Reportáž z autoservisu nabádala,že seřízení svítidel vyžaduje větší dávku odbornosti,pokud nejde o nejmodernější vůz s automatickým nastavením svitu. Dopravní policie nezaslala stanovisko k otázce špatného seřízení světel,takže Veřejnoprávní televize čerpala údaje z policejní statistiky dva roky staré. A letos na podzim Český rozhlas informoval,že nejméně čtyřicet procent řidič(ek)ů aut by vůbec nemělo sedat za volant,protože špatně vidí (i s brýlemi). Tudíž Českem jezdí stovky,ne-li tisíce potenciálních zabijáků. Představitel BESIPu vysvětlil,že česká policie neeviduje procento nehodovosti způsobené (primárně) špatným zrakem. Nu Dopravní policie sama opět mlčí k závažnému problému bezpečnosti nejen na silnicích. A u politiků děsivá zpráva veřejnoprávního média nevyvolala odezvu rovněž. Poslanci a senátoři,ani ti z opozičních lavic,neinterpelují ministry vnitra a dopravy. I jinak energický premiér vlády téma nezvedl. A to tu ještě není vědecká studie,zda vzájemné oslňování špatně seřízenými světlomety nezhoršuje zrak netoliko řidičům automobilů. Zda se kolektivně neoslepujeme,když jsou tomu už léta,co bylo zákonem nařízeno celoroční a celodenní svícení. Ano-- je normální,že se svítí za slunného dne,dokonce i když se s autem zastaví. Není už nenormální,pokud i cyklista světlometem na stezce i chodníku oslepuje chodce,ale i protijedoucího kolaře,když policie nepokutuje zneužívání dálkových světel. Pěší musí nosit odrazky,ale když dojde k nehodě,tak policie důkladně nevyšetří,zda řidič nebyl (polo)slepý. Přinejmenším se to (statisticky) bagatelizuje,ač „slepý“ řidič je stejně nebezpečný okolí jako ten (při)opilý. Každý řidič nemusí mít řidičský průkaz podmíněný zdravotní způsobilostí,a to dobrým zrakem. Ani základním vybavením každého vozidla nemusí být „brýle“. Vláda,úředníci a policisté jednohlasně mlčí,poněvadž státní rozpočet je velice závislý na spotřební dani i DPH z pohonných paliv. Tak tomu nějak asi bude... Včetně toho,že mnoho voličů je současně nadmíru závislých na denní dávce řízení za volantem. A je nepodstatné,že někteří nespalují ropná paliva,ale jezdí na elektřinu. Ubývá také kuřáků,ale stále přibývá automobilů,na velikosti garáží i parkovacích zón. Přitom kolik jízd by mohlo odpadnout,kdyby ve veřejném mínění byla shoda,že cestování za tmy či mlhy je málo bezpečné,spíše zdlouhavé a stresující pro řidiče i okolí. Nadměrná (auto)mobilita produkuje nejen hluk,světelný smog a mrtvé,ale i tabu. Je tabuizováno ve „veřejném“ zájmu,že se na vozovkách vzájemně oslepujeme a proto hůře vidíme. Cílem většiny opatření v dopravě má být její zklidnění,ale dálkomety a osvětlení po celý den jdou proti nim. Svítidla se staly nástrojem pro rychlou jízdu a automobil zbraní až hromadného ničení. Nevidící řidič(ka) totiž sedá za zbraň,nikoli ovládá vozítko. A nelze nenazvat zbraní světlomety,které září jako dálkové,i když mají být jen potkávací. Jenže taková světla jsou mnohem dražší než „běžná“,takže stát je nezakáže,když by přišel o výnos z DPH,ale i dalších daní.