Okolí D3 u Budějic o něco více neprostupnější
Mezi Včelnou a českobudějovickým Rožnovem od letoška leží (mimoúrovňová) křižovatka,jejíž součástí je i (stále jednokolejná !) železniční trať. Kolaře všech pohonů jistě těší,že křižovatku protíná i (druhá) cyklo(stezka)komunikace do nedalekého Boršova. Jenže do tamějšího terénu pracně zahloubená křižovatka připravila kolaře o „zkratku“ do blízkého Roudného. Kolař se do Roudného dostane jen z nitra „kruháče“,tedy musí sjet z jemu vyhrazené komunikace (a hrozí mu přestupkový trest !). Automobilem si lze zkracovat jízdu do Roudného nadále. Vlastně automobilem lze dojet do Roudného i novou silnicí,napojující se na D3. Automobilová doprava v krajské metropoli nepozbývá vydobytý prim...
Dále - zatím nezprovozněná - D3 je „zkratkou“ do příměstských Hodějovic. Naprotitomu kolař se z (obou) Hodějovic nedostane do Boršova (Včelné) bez oklik. A ještě se u Hodějovic nově vypíná vysoké přemostění jiné jednokolejné trati,tudíž kolař je nucen se na něj „drápat“,hodlá-li jet po (alejemi prořídlé) staré silničce k Vidovu. Od letoška automobily tudíž mají dvě paralelní vozovky od Hodějovic na Roudné,přičemž v polích u Vidova kvůli tomu zmizela topolová alej. Prodražila by se snad D3,kdyby součástí mostu u Vidova navazujícího na taras byla cyklo(pruh)stezka...!? Pravděpodobně to projektanté a místní činitele nezvažovaly...Lze pochybovat i o tom,že se uvažovalo o novodobém vyvedení obou jižních větví železnice z krajského města,paralelně s dálnicí. Nu pod Včelnou trať nemusela být neprostupným valem pro kolaře do Roudného ! A kolař nemusel pro odbočení do Roudného sjíždět do „kruháče“...
Co nevidět dojde k tomu,že provizorní mostek staveniště D3 přes Malši bude odstraněn,ač mohl sloužit za zkratku - jak do Roudného,tak do Boršova (Včelné). Starostové iniciativu k uchování mostku asi nevyvíjejí - a rekreačním kolařům je „rezivý“ mostek fuk. A připravuje se „severní okruh“ Budějovic,u kterého se s kolařením pravděpodobně rovněž nepočítá !!! Nejseverněji položený českobudějovický most přes Vltavu (nazvaný Nový) je svým ruchem skoro dálniční. Dalším mostem je až železniční před Bavorovicemi. Mezi okrajem Budějovic a Hlubokou celých dvacet let neleží žádný most pro pěší a netěžká vozidla. Obdobně na Malši první přemostění je až v Roudném. Na jižním okraji Budějovic pravého břehu Malše leží (původně) provizorní mostek,který nepřemosťuje řeku,ale jen kanál - a ještě cesta za ním je fakticky slepá. Od Nového Roudného se lze dostat do týchž Hodějovic a bližšího Mladého také toliko oklikou. Došlo-li by k uzavření mostku u Velkého jezu,tak neautomobilová mobilita se hroutí. České Budějovice s dostavovanou D3 utužují svou pravověrnost automobilismu...
Stát a kraj nepostrádají finance na dál(sil)niční mosty,přivaděče a propojky,však jsou ryze jednoúčelové. Nutno mít zato,že i železniční most by měl umožňovat (aspoň pěším) pohyb krajinou. Žel neděje se tak,ani když most byl zrenovován...příkladem je zrovna ten v Boršově. Tam se sotva pěší na most vyhrabe ! Přitom na levém břehu Vltavy leží převážná část Boršova a vedou tamtudy cyklostezky...!