Pobírají některé profese v Česku „úplatky“ od telekomunikačních operátorů ?
Na mnoha (komerčních) webech se nápadně rychle spotřebovávají data - i pokud se jen zobrazené čte (reklamní videa či audia se někde rozbíhají až samovolně). Se státní předpovědní službou ČHMÚ je tomu podobně. A ČHMÚ produkuje dokumenty ve formátu pdf,které obvykle mají mnohem větší datový objem,než ČHMÚ předstírá.
Nejdále v obírání o data zašel ČESKÝ ROZHLAS (Rozhlas),jenž na obou paralelních webech neustále donucuje odklikávat cookies. Datové toky audiosouborů Rozhlasu jsou tak objemné,že z běžného datového balíčku se nepřerušovaného poslechu nedosáhne. Donedávna ještě bylo možno stáhnout řadu dokumentů do „počítače“ (Rádio do kapsy),ale třetím rokem se lze k poslechu leda (mnohem dráž) připojit (stream,podcast). Rozhlas chudobné obral o příjmem signálu levnější středovlnné frekvence,vybírá poplatek za poslech z velmi slabých vysílačů FM,ale nechudobným rozdává (bez příplatku) zábavu na webu (MujRozhlas). Rozhlas své internetové konzumenty - v odměnu za sledování - rozmazluje: weby zaplňuje (mnohem objemnějšími) videonahrávkami ze studií !!!!
A produkce Rozhlasu prvotně pro internet (Podcasting) kvapem roste. Některé pořady jsou stále častěji dříve na webu,než jsou vypuštěny do rozhlasového éteru. Rozhlasová produkce se stává dostupnou exkluzivně těm,kteří si platí neomezený datový paušál či „surfují“ na účet zaměstnavatele v práci. Rozhlas úporně tlačí veřejnost k bezbřehému internetovému napojení. Rozhlasáci jsou schopni varovat každodenně před závislostí na „on-line světu“,ale samy k závislosti populaci zmutovanými „podcasty“ povzbuzují. Není překvapivé,že státní rozhlas si nevybral jednu „sociální síť“ ke své propagaci (měl by mu samozřejmě stačit vlastní webový portál),nýbrž pět: Facebook,Twitter,LinkedIn,YouTube,Instagram !!
S tím rokodroku zbrkleji a nepředvídatelněji Rozhlas mění schéma vysílání (hlavně celoplošná stanice PLUS). Taktéž na konci skoro každého odvysílaného (pravidelného) pořadu Rozhlas dotěrně upoutává na internetové „vysílání“,ale (nový) čas reprízy pořadu většinou neoznamuje,i když se program mění více než jednou do roka. Praxe rozhlasáků je bizarní: upoutávku na web pronese moderátor (průvodce) pořadu - vzápětí ještě ohlásí „automat“. Není nijak pravděpodobné,že by většina (nechoromyslných) obyvatel v Česku nevěděla,že ČESKÝ ROZHLAS svou produkci „vyvěšuje“ na webu. Rozhlas neúplnými až mylnými ohláškami pořadů připoutává obyvatelstvo k internetu,včetně stimulace k zařizování si registrací i obstarávání si různých „apek“.
Sílící „internetizace“ se zřejmě neodvíjí od naplnění „vize“,že se webová data zlevní,bude-li doma „surfovat“ lednička,ale i každý „posluchač“ Rozhlasu. Za současného daňového systému - absence digitální daně a třeba daňově výhodných megapaušálů za připojení -,o tom lze pochybovat. Nutno spekulovat,zda státní zaměstnanci,včetně novinářů Rozhlasu,berou (skrytě) provize od poskytovatelů datového připojení ?! A pokud ne provize,pak zda čerpají smluvní slevy na mobilní služby: postačuje jim ukázat průkazku (interního či externího) zaměstnance. Anebo snad ČESKÝ ROZHLAS míní upevnit vyjednávací pozici o „koncesionářský“ poplatek s reprezentanty lidu (poplatníkem se mají stát „mobily“) astronomickým počtem IP adres webových „diváků“ rozhlasu ??!