Pro řidiče jsou autostrádami i komunikace v Národních parcích
21. 1. 2020
Losy, stejně jako jinou vysokou zvěř, oslňují světla aut a často zkoprní, neutečou. V takovém případě je nejlepší přepnout na tlumená světla, zvěř pak uteče před hlukem motoru nebo se lekne klaksonu. To lze však dělat jedině v případě, že řidič zahlédne zvěř s předstihem. Taková rada se najde na webu,jenže není moudrá,ba zavání minulým stoletím,tedy nemůže být účinné chování řidiče podle ní,jenž dodržuje maximu v § 4 Zákona o provozu na pozemních komunikacích. Stěžejním faktem je,že řidiči aut si instalují nadměrně silná světla. Světlomety,které září na kilometry a rozprostřeně,tudíž i zcela mimo blízkou linii vozovky. Používají se reflektory,které oslňují až oslepují. A slouží prvotně k dosahování nedovolené i nepřiměřené maximální rychlosti,což je nejčastější (pokutovaný) nešvar. Už nelze uvažovat u některých aut o tlumených a potkávacích světlech. Svit některých automobilů je tak ostrý,že i když přepnou z „dálkových“,tak oslňují stále i ve městech. A lesníci a myslivci vědí,že se zvěř před auty neplaší,pokud řidič nevjede tam,kde auto nemá co dělat. Aspoň lovná spárkatá zvěř nebývá náramně plachá za dne - pohyby automobilů běžně sleduje z polí a luk. Srnčí spíše uteče před chodcem,ale i vlekoucím se cyklistou,než před jedoucím automobilem. Zvěř jako většina tvorů nežijících v obůrkách a ZOO samozřejmě migruje,tedy přebíhá vozovky,ale to neznamená,že by auta měla vjíždět na lesní a polní cesty. Avšak i ty nejsou „tabu“ pro auta a další motorová vozítka. Kdyby policie působila razantněji,pak by se po silnicích,ale i silničkách a cestách, neproháněli zmotorizovaní cvoci,kteří očekávají mít panskou přednost kdekoliv. Hluk motoru je projevem zvýšené rychlosti,tudíž ona rada doporučuje chování odporující pravidlům „silničního“ provozu. Ve dvacátém století mnoho automobilů i při nižší rychlosti bylo hlučných,ale v současnosti motory většiny aut za nevysoké rychlosti „předou“,nikoli hlučí. Nejen v Česku řídí potenciální zabijáci,kteří navíc komunikace nepřiměřenými (a zbytečnými) jízdami rokodroku ničí. Policie však nesleduje ani seřízení reflektorů. Ministr vnitra také neřeší,s jakými reflektory se jezdí po Česku. EU zakazuje žárovky,ale osvitem bodavé světlomety,vhodné pro „lety na Mars“,nereguluje. Nakonec už i někteří cyklisté si nasazují světlomety,které září stovky metrů vpřed a do „boků“,tedy plaší zvěř po setmění a za noci. Naše krajina je natolik protkána vozovkami,včetně hlubokých lesů,že lovná zvěř raději vychází za pastvou se setměním. Los je možná extrémně tvrdohlavé či odvážné zvíře,ale faktem je,že ani v chráněných přírodních územích není snížena rychlost automobilů,jejich denní frekvence,ale i použití světlometů. I v Národním parku se závislí na motorové droze mohou prohánět bez ohledu na okolí. A nemusí jít zrovna o závislé: nárok na dopravní obslužnost kdejakého pozemku dovoluje i venkovanům a chatařům jezdit i za noci s nějakými těmi spíše silnými světly. Třeba Správa NP Šumava neinstaluje pachové plašiče,ale protože to má svou logiku,jak informovala loni (V Národním parku Šumava přibývá střetů automobilů se zvěří). Vždyť i „dálnice“ přes šumavský Strážný nejspíš postrádá „podchody“ pro zvěř. A je vůbec tuze podivné,že NP může protínat mezinárodní silnice. Přírodní rezervace - jíž NP je - má teritoriálně patřit více fauně a vegetaci než nám lidem. Do ZOO také nechodíme na návštěvu za tmy...Světelný smog,mrtvoly na silnicích,potřeba stavby obchvatů a nadměrná automobilová doprava jsou propojené nádoby naší nadprůměrně sdílené neúcty k životnímu prostředí a nedomestikovaným tvorům. To že nejvyšší dovolená rychlost je totožná ve dne i v noci se samozřejmě podílí na vysoké míře neudržitelné individuální dopravy. Ještě žádný poslanec a senátor nenavrhl snížení rychlosti,ale skoro každý je připraven přitvrdit vůči stromům a chodcům,když náhodou motorový řidič narazí do stromu neb pěšího za snížené viditelnosti. I zákonodárci vidí svět z perspektivy motorového vozidla a pána tvorstva. Přijetí dopravních omezení ve prospěch zvěře a chráněných území by nebylo antilidské,nýbrž prospělo by nám civilizačně. Když ne k utlumení automobilové dopravy,tak právě k jejímu zklidnění. Klid vyžadují všichni tvorové,v nichž obíhá krev. A stresu má zvěř dost a dost,stejně jako my ve svých životech. Jenom zfetovaný si namlouvá,že další dávka ho povzbudí. Bohužel si to namlouvá třetina řidičů.