Železniční doprava v informační výluce
Mnozí v Česku požívají cenových slev v přepravě po železnici,přesto vlaky začasté zejí prázdnotou. Životní úroveň v Česku se markantně nepropadla,pokud obyvatelstvo nedává přednost moderní hromadné dopravě. Nu na většině (nezapadlých) tratí osobní vagóny jsou interiérově nejednotvárné,sezením pohodlné,nápadně čisté,velmi světlé,oproti minulosti méně hlučné a nevibrující. Vlakové soupravy jsou opatřeny elektrozásuvkami i napojeny na internet - za chladna bývají dosti vyhřáté - a i vlaky jsou mnohem prostornější než autobusové vozy,avšak cestujících bývá poskrovnu. Je faktem,že i příměstské autobusy,včetně linek MHD,nebývají obsazeny ani z poloviny jejich kapacity,tudíž se dopravní obslužnost tučně dotuje z veřejných rozpočtů (nadvakrát). Nebýt hlavně rekreačních kolařů,tak by ztráty železničních dopravců bývaly o něco vyšší...
Přitom po regionálních tratích už se vla(lokál)ky nekodrcají či neplouží,ale vlaky krajinou doslova sviští - jako vozy pražského metra. Šálivá vidina rychlovlaků (Česku chybí peníze i na výstavbu dálnic a renovaci energetiky) je vděčně medializovaná,což poskytuje trvalé „alibi“,proč se vyhýbat železniční přepravě. Právě vidina „turbo“železnice,na kterou Česko finančně nemá,nepřitahuje k užívání dnešních vlaků rozmazlované daňové poplatníky. Přesto absence takzvané vysokorychlostní železnice v Česku stěží může ospravedlnit mrhání personálními,finančními i technickými zdroji.
Samozřejmě nelze popřít,že obecný stereotyp o pomalosti a nespolehlivosti vlakové dopravy se utužuje i neojedinělými výlukami na tratích. Proto by bylo záhodno modernizovanou železniční trať raději uzavřít v celé délce,než výluky všelijak „kouskovat“,což je však praxe Správy železnic. Není příliš pochopitelné,proč se zavádí náhradní autobusová přeprava,když beztak nemůže obsloužit všechny vlakové zastávky. Skoro každá výluka na trati znamená odliv cestujících,včetně kolařů,a to i když náhradní bus je vzorně přístupný třeba pro vozíčkáře. Vůbec nebývá pochopitelné,proč se za výluky dočasně nezmění autobusové linky paralelní železnici. Regionální dopravu má situačně organizovat kraj s obcemi,nikoli technokraticky linkovat Správa železnic. Příkladem vágního řízení dopravy je poslední výluka na trati (194) z Českých Budějovic na Šumavu: byl zachován provoz do nedaleké první stanice (Boršov),ač tam jezdí MHD i příměstský bus - ke změně linek autobusů do Českého Krumlova nedošlo,ale nejméně dvě linky byly dublovány náhradním busem...
A ještě Správa železnic neupozorňuje na probíhající výluku v městské zastávce vlaku viditelněji. (Potenciální) cestující musí dojí(e)t až k jízdnímu řádu (tištěnému nevelkými písmeny) ve vlakové zastávce,aby si zjistil,kdy a odkud výluku máme,natož se o výluce dozvěděl. Nejde o maličkost,když náhradní zastávka busu může být vzdálena kilometr(y),tudíž výlukový „vlak“ se zmešká. Nehledě nato,že na vesnické (osadní) zastávce se člověk nedoví,že výlukou je postižena trať až o pár zastávek dále (jízdní řád se jakoby nezměnil,když časy odjezdů jsou stejné). Postačilo by na na vlakové zastávky vyvěšovat (rozsvěcovat) „červené kalhoty“,jenže nikdo si nestěžuje,je-li většina uživatelů vlaků rekreační neb sezónní.
Jízdní řády samy jsou ukázkou nepřívětivosti,pokud na zastávkách nevisí či jsou zastaralé. Ve zmodernizovaných stanicích již jízdní řády nebývají k vidění. Anebo se snad očekává,že cestující si i krátkou (nedálkovou,nedovolenkovou) cestu bude s (velkým) předstihem plánovat skrze informace na internetu ?! Správa železnic a jednotliví dotovaní železniční přepravci zákazníky železnic dosti odrazují.
Na odvracení se od železniční přepravy se - žel - podílí i veřejnoprávní rozhlas,když nicotně informuje o výlukách na železničních tratích v Česku. Až dvakrát zahodinu Český rozhlas odvysílá relaci Zelená vlna,ale vždy se týká jen silničního (městského) provozu. Rozhlas běžně upozorňuje na ledasjaký „ťuk“ vozidel (v Praze),ale o výlukách na železničních tratích setrvale mlčí. A to i takzvané regionální stanice...jejich Zelená vlna nebývá tolik pragocentrická,avšak o železnici informují většinou jen v souvislosti s haváriemi. Výluka není žádnou nehodou na trati,nutno mít zato,tudíž regionální stanice by měla shrnovat (nejméně jednou za týden) pro posluchače stav probíhajících železničních výluk. Ovšem - není možno očekávat,aby rozhlas referoval o naprostých detailech aktuálních výluk v kraji,avšak pobízet k automobilismu každou hodinu je tristní počínání veřejnoprávního rozhlasu...