Poplatek za recyklaci zavést,nikoli zálohovat petky
Až letos (v létě) vyšlo najevo,že „Brusel“ zakázal mimo jednorázových plastových předmětů (pozdě,ale přece !) také prodej nápojů v petkách,s víčky nepřipoutanými k hrdlu láhve. Zatím eurokrati nonsensuálně nezakázaly konzumentům víčka z petek odřez(trh)ávat. Ministr Hladík,jenž se uvolil vysvětlit veřejnosti podmínky navrácení zálohy na nápojovou petku (v pořadu Dvacet minut RADIOŽURNÁLU 16.října),raději o potenciálně chybějících víčkách pomlčel,nebývá-li čip na víčkách. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) hledí na jím dohlíženou výseč světa právě skrze takzvaný EAN kód. Nu MŽP si nedávno objednalo vysledování pohybu petek po Česku právě skrze čipy. Nakonec “výzkum” došel k rádoby expertnímu závěru,že část petek končí na skládkách. Jakoby třeba psí výkaly neležely na veřejných prostranstvích,i když pro exkrementy jsou také určeny příslušné nádoby. Biokrati míní formovat svět natolik přírodě blízký,že ani šroubek nemá skončit v kontejneru bez dat z čipového monitoringu…
Ministerští biokrati - za šéfování páně Hladíka - nepostrádají dostatek racionálních argumentů pro zavedení zálohování (třeba vrchní ředitel jedné sekce MŽP v rozhlasovém pořadu Pro a proti 11.července),avšak české zálohování má být papežštější než papež,poněvadž v evropských státech se zálohy vybírají jen v opravdu velkých obchodech. Biokraty v Praze netrápí,že v obchodech nastanou fronty pro odběr pet(plechov)ek. Ovšem - zákazníky mohou obsloužit roboti,ale budou obaly donášet také roboti ?!
Nutno se domnívat,že (velko)výrobci nápojů,kteří sabotovaly a vlastně dodnes sabotují zpětný odběr jimi produkovaných petek a plechovek,doplácí v přítomnosti na svou hospodářskou neprozíravost. Petkový recyklát se totiž prodává mimo území ČR (petky se pak proměňují v bundy či spacáky) - a oni proto mají vyrábět nápoje drážeji. Nápojáři,kteří nějakých dvacet let ošizují pitivo o cukr (sladkou složku),aby nepřišly o konzumenty v Česku,kteří mají nízkou kupní sílu,už nemají jak vtělit vyšší náklady na výrobu,takže někteří se podílí na kampani nazvané Iniciativa pro zálohování. Není náhoda,že jejím aktérem je korporace,která již nesladí nápoje v Česku (Coca-Cola) - na rozdíl od země původu (USA). Prohlášení,že současný systém třídění nesplní evropské cíle,je demagogickým odváděním pozornosti od jimi nerealizovaného nepovinného zpětného odběru pet(plechov)ek v Česku.
Plastové láhve mají víceúčelové použití,takže se měl již dávno platit recyklační poplatek (novelizovat Zákon o výrobcích s ukončenou životností). Petky jsou výrobek s náhradní životností. Vypitá plechovka je asi výrobek s ukončenou životností. Obé jsou výrobky,nikoli jen obaly,protože bez nich nápoj nelze prodat a zkonzumovat,nemá-li se rozlít až znehodnotit. Nemá-li dojít k uzákonění (pouze) důsledně povinného zpětného odběru petek výrobci,pak recyklační poplatek je řešením,nikoli všeobecné zálohování.