Prefabrikované bludy o formování a odcházení ministerského kabinetu
Některým politickým činitelům - a i snad novinářům - dochází (po 30letech české Ústavy),že k vyslovení důvěry Vládě není zapotřebí stojednička (blud šířený od prezidentské éry neprávníka Klause),nýbrž jen a pouze 34 hlasujících pro. Naprotitomu ústavním doktrinářům nedochází,že o osobě znovuzvolené poslancem - a již dříve vydané ke stíhání (obžalobě) -,sněmovna nemusí poskytovat souhlas k pokračování trestního procesu. Pravděpodobně doktrináři budou lpět na bludu,že lídr Babiš (znovuzvolený poslancem potřetí !) se vyhne soudnímu verdiktu jen,nebude-li vydán sněmovnou. I po letošních volbách,i když proběhly před skončením volebního období (dříve) -- i když volební období nepochopitelně počítají na dny,nikoli roky.
Ani stávající prezident republiky není právníkem,však dal najevo,že nebude předávat vítězi voleb,jemuž v říjnu mandát poslance nezanikl,pověření k sestavení Vlády,už vůbec jej nebude jmenovat premiérem kvapem a se vší ceremonií. Možná kariérně-obchodní střet zájmů lídra a hegemona voleb odradil hlavu státu vystavovat státnické dekrety v chvatu. Zda prezident republiky udělí milost potenciálnímu premiérovi,ale i hlavní obžalované v kauze ČAPÍ HNÍZDO,už jenom vzhledem k délce procesu,je ožehavá otázka,která však předurčí úspěch v ucházení se stávající hlavy státu o znovuzvolení.
Povolební čas za dnešní hlavy státu je determinován dalším právnickým (vele)bludem. Prý po volbách do Poslanecké sněmovny nesmí padnout vláda dříve (slovíčko vždy v Článku 73-2),než-li proběhne ustavující (první) schůze . Někdejší Babišova vláda podala demisi až v nejzašším čase (po ustavující schůzi) - a na tiskové konferenci to nazvala rekordem !!? Blud nebrání ministru Financí podat demisi, byla-li vyslovena nedůvěra jemu osobně tím,že nebyl znovuzvolen poslancem. Avšak stmelená parta ústavních činitelů se netrhá - a kdo by v soupeření s Babišem ho nechtěl porazit překonáním nějaké mety (být ve vládním úřadě o nějaký den déle).
Právníci v Česku nepřekonali i ústavní blud o permanentní vládě. I kdyby kdokoliv ze stávající Vlády totiž rezignoval na funkci,tak nejenže demise nemusí být přijata hlavou státu,ale octne se ve stejné funkci (sice s přídomkem v demisi). Být i nebýt v demisi vychází podobně (v druhé je odvolatelnost mizivá). Kdepak si klást za vzor britskou demokracii,v níž se vlády střídají po volbách obratem. V EU nesejde natom,zda premiér (ministr) je či není po demisi - hlavně mluví-li obstojně anglicky.
Kolik funkčních období bude trvat,než dospějeme k nové tradici,že Vláda podává (nabízí) demisi nově zvolenému prezidentu republiky ? Stejnětak Vláda abdikuje po prohraných volbách,natož pokud samy její členové prohlásí,že odchází do opozice !? Asi bychom musely nejprve hlasovat v referendu,zda přestoupit do Britského společenství národů a odtrhnout se od zkostnatělé EU.
Prakticky slabou Vládu poslanecké volby narýsovaly po 4letech opět: stoosmička (i s nezvolenými neústavními náhradníky !). Chabě početná Vláda nemůže nevést k totálním obstrukcím od blokačních menšin,k nocování ve sněmovních prostorách (k usnášeníschopnosti postačuje přítomnost jedné třetiny poslanců,tudíž lze přehlasovat spící vládní většinu !!) a k všelijak zflikovávaným zákonům. Stávající prezident republiky bude natolik znechucen stranickým hašteřením,že se o pokračování v úřadě ucházet nebude. Už jenom protože mu právníci namlouvají,že nesmí odvolat premiéra,ale musí prověřovat morální identitu adeptů na ministra.
Celospolečensky zakořeněné bludy právníků - a s tím spojené povolební frašky - neposouvají Česko k lepší politické kultuře...