„Státní“ soud v Praze škudlí - a zároveň tuneluje státní rozpočet
Obvodní soud Prahy 2 (ObS 2) rozhoduje o skoro všech žalobách o odškodnění,včetně škod způsobených týmž soudem,poněvadž jde o obecný soud Ministerstvo spravedlnosti (MS ČR). I stát má právo na zákonného soudce ! vyjadřují české zákony (Před soudem jsou si všichni rovni) !! Emeritní ústavní soudce Balík charakterizoval - v nebulvárním pořadu Českého rozhlasu Interview Plus (7.ledna 2020) - ObS 2 coby pobočku MS ČR,vyřizuje-li ministerstvo návrhy odškodnění pomalu a posléze se na soudě nevěnují téměř jiné agendě. Lze mít zato,že soudci,úředníci,včetně asistentů soudců na ObS 2,jsou odměňováni Ministerstvem spravedlnosti za neprojednání „škodních“ žalob. Cituje se z Nálezu Ústavního soudu (ÚS),týkajícího se Rozsudku Obvodního soudu Prahy 2 (II.ÚS 417/2021):
ÚS...netvrdí,že se stěžovateli musí dostat odškodnění za nemajetkovou újmu ve výši,jakou požaduje. Zastává však názor,že obecné soudy pochybily,když dostatečně nezohlednily konkrétní charakter veřejné činnosti stěžovatele ve spojení s účelem garance práva na náhradu škody způsobené při výkonu veřejné moci,jelikož nahlížely příliš úzce na otázku příčinné souvislosti a faktickou nemožnost stěžovatele prokázat přesnou výši finanční újmy v důsledku nezákonného trestního stíhání...Nedokáže-li však podobné případy v řízení o přiznání přiměřeného zadostiučinění za nemajetkovou újmu stát (reprezentovaný nezávislými soudy) odlišit a adekvátně finančně klasifikovat...potom nemůže dostát svému poslání v demokratické společnosti a být státem skutečně právním a ústavním. Jedná se totiž o tu nesmírně důležitou a od právního státu neoddělitelnou oblast, kdy,řečeno slovy klasiků ústavního práva,stát dozírá sám na sebe...ÚS tedy dospěl k závěru, že obecné soudy,rozhodující ve věci,porušily právo stěžovatele na soudní ochranu a na spravedlivý proces...
Jde o typický případ,kdy MS ČR otálí s odškodněním - běžně koná až po podání žaloby !! a pak obecný soud (ObS 2) škudlí.
Před 5lety se MS ČR pokusilo zbavit žalobců obnovením 2tisícového soudního poplatku (novela poplatkového zákona: 296/2017 Sb.),ale přetížení ObS 2 se nezamezilo,poněvadž soudní průtahy nejsou výjimečné a soudy vydávají nemálo nezákonných rozhodnutí ročně,nevyjímaje ObS 2. Z pohledu státu je soudní poplatek skvělým nástrojem maření žalob ObS 2,proto ÚS i jinak zasáhl (před necelými třemi roky v Nálezu IV.ÚS 3283/2018). Samo MS ČR nemusí zaplatit poplatek za nic !!!! MS ČR se smí přes “svůj” obecný soud soudit neomezeně !!!! MS ČR smí nadužívat “dobrodiní” zákona,je-li “osvobozeno” od všech soudních poplatků (§ 11-2a,3). I v právním státě státní organizace mají garantováno právo na vše,a to i na ústavní stížnost,vyložil týž Ústavní soud (I.ÚS 182/05). A ještě z Vyšehradské ulice na Praze 2 (sídla MS ČR) to není daleko do Francouzské na pražských Vinohradech (budova ObS 2),však chudobní jsou nuceni přejíždět republiku. ObS 2 patří k těm soudům,které nebývají ochotny přikázat žalobu z důvodu takzvané vhodnosti jinému soudu. Nemluvě o tom,že ObS 2 bryskně přiznává MS ČR 300korunové nákladové paušály - i za stanovisko k údajně neprojednatelné žalobě !
Není podružné v tristním obrazu Obvodního soudu Prahy 2,že jeho “civilní” sekce má mít 18 soudců (rejstřík C),avšak stejný počet Předsedů senátů (10-29C,31-32C,37C,41-49C) !!!! Ačkoliv u ObS 2 - jako u každého OS v Česku - má být ustaven soudní netrestní senát pouze pro věci pracovní (§ 36a OSŘ). U ObS 2 tím specializovaným je pouze jeden: 43C (předsedající JUDr.Pilný). Pobočka MS ČR (ObS 2) ignoruje Zákon o soudech a soudcích (ZSS),jenž jednoznačně vyjadřuje (§ 35-2): senáty okresního soudu se skládají z předsedy senátu a 2 přísedících. Rozvrh práce není vydáván ObS 2 v souladu se zákonem,což je více než tristní. Soudci musí vědět o rozdílu mezi Předsedou senátu a Samosoudcem. Samosoudce smí konat jako Předseda senátu (§ 36d-2 OSŘ),nikoli se Samosoudce titulovat Předseda senátu. Soudci ObS 2 okrádají stát o platové příplatky. A jde o lstivé obohacování se na úkor státního rozpočtu,poněvadž plat hodnostářů okresních soudů (Předseda a Místopředsedové OS) se odvíjí od počtu všech senátů (=soudních oddělení:§ 40-1 ZSS) na OS (§§ 28-2a,b Zákona 236/1995 Sb. v následných zněních). Pražský “státní” soud na jednu stranu škudlí v odškodňování - na druhou mu MS ČR spiklenecky toleruje “okrádání” státu.