Soudní administrativy konají (za nemalé platy) pitomě na pokyny soudců !
V době ekonomické stagnace a vysokého rozpočtového deficitu soudci tlačily na stát,aby razantně zvýšil platy středního personálu soudů. Čeští soudci šířily trestuhodnou poplašnou zprávu: Justice před kolapsem !!! Stávající Místopředseda Nejvyššího soudu v rozhlasovém rozhovoru (Dvacet minut Radiožurnálu: 24.října) přesvědčoval posluchače o správnosti nátlaku: Plat zapisovatelky je po pěti letech praxe kolem 26 000 Kč hrubého. Uznejte, jestli z toho je schopna vyžít. A jak říkám,my po ní chceme velmi náročnou práci. Jsou to lidé,kteří by měli mít středoškolské vzdělání,což často musíme odpouštět,protože se na ta místa lidé s maturitou nehlásí. O výsledku vyjednávání s dvěma členy ministerského kabinetu ještě soudce Šuk vyřkl: Pro nás to znamená,že budeme další minimálně dva roky,po které se to bude postupně zvyšovat,velmi obtížně shánět a držet zaměstnance. Čili ta agónie se prodlužuje,ale nazval bych to světlem na konci tunelu a rozumnou dohodou. Lze mít zato,že nátlak na Vládu nemohla ospravedlnit ani slova: Soudy fungují jako levná výuková centra pro ostatní složky státu či soukromý sektor. Průměrný plat státního zaměstnance byl loni 41 181 korun, v justici to ovšem bylo pouze 32 800 korun. V důsledku dlouhodobě zoufalého platového ohodnocení zaměstnanců soudů dochází k nárůstu odlivu zkušených a kvalitních pracovníků, jež není možné nahradit. Skoro každý je totiž nahraditelný ve své pracovní (výdělečné) pozici,ale zrovna práce v administrativě soudů je nápadně exkluzivní. (Zveřejněný inzerát na soudní pozici je dosti vzácný). Stejně jako v jiných odvětvích se zaměstnanci přirozeně přetahují. Pokud vyškolené úředníky soudu získávají například advokátní kanceláře,tak to není docela negativní jev,protože praxe v jiném právním odvětví je pro profesní růst vhodná. Soudcovská unie naříkala (již za vedení Daniely Zemanové),že lidé z justice prý neodcházejí jen do advokacie,ale klidně i za kasu do obchodu či do vícesměnného provozu v továrně,čímž zastrašovala před údajnými bezpečnostními riziky,které jsou spojeny s náborem v podstatě každého,který o práci na soudu projeví zájem. Jedním z mála motivů ucházet se o málo placenou administrativní práci na soudu může být přístup k informacím shromažďovanými soudy: pronesla tehdejší Prezidentka Soudcovské unie. Soudy se staly výukovými organizacemi pro ostatní sektory ekonomiky,poněvadž práce na nich se dostává ryze klientelisticky a nesoutěžně !!!
Dále se nemluví o tom,co soudní úředníci na soudech vlastně vykonávají. Samy soudní zapisovatelky mají úkoly: provádět zápis a přepis dokumentů či mluveného slova,zajišťovat psaní a přepisování textů,vyřizovat jednoduchou korespondenci podle pokynů,obsluhovat kancelářskou techniku. Nelze nemít zato,že soudní zapisovatelky činí úkony,které nevyžadují vysokoškolské vzdělání,ale po zaučení především loajálnost,svědomitost a trpělivost. Aspoň zapisovatelky se stávají v 21.století spíše nadbytečné,když soudní rozhodnutí soudci samozřejmě sepisují na počítačích „svépomocí“. A z ústních jednání se mají pořizovat nelistinné záznamy. Jenže české soudy většinou (zvukové) záznamy nepořizují,ale dosud v příkrém nesouladu s procesními předpisy si soudci na diktafony namlouvají jen „protokol“. Soudní úřednice pak na stereotypní pokyn nesoudných soudců vyhotovují pracné přepisy. Veskrze líní soudci a jejich asistenti mají v úřednickém aparátu slouhy (slovy Místopředsedy Nejvyššího soudu: my chceme velmi náročnou práci),kteří jsou svolní k sebepitomějšímu úkonu. Je velmi pravděpodobné,že soudní zaměstnanci překlápí - v době digitální - datové písemnosti (podání,včetně těch na formulářích) do listinné podoby,a naopak (jako na Úřadech práce). Ba tentýž soudní aparát v příkrém nesouladu s § 173 Vnitřního a kancelářského řádu (pro okresní,krajské a vrchní soudy) neodděluje důkazy od podání a soudních písemností,ale vše „hází“ do jedné složky,čímž je spis nepřehledný,natož když soupiska listin často nekoresponduje s obsahem spisu.
Soudcovský stav nejenže si soudní perzonál nehradí ze svých platů,ale ještě očekává od státu,aby mu nadále platil za nonsensuální práci vysokoškolské platy. Každý Předseda krajského soudu by měl být ihned nastupujícím ministrem neprodleně vyhozen,protože jde o neomluvitelné plýtvání zdroji i časem.