I „díky“ vágní Ústavě dva premiérské dekrety
Seznam stranických nominantů do ministerských funkcí,jenž byl odtajněn poté,co jej hlava státu obdržela od lídra ustavené Trojkoalice,není právně bezvýznamný. Jde o politický akt,kterým vítěz voleb,jenž byl pověřen sestavením ministerského kabinetu,projevuje vůli premiéra,ač jím ještě nebyl jmenován,vybírat jeho spolučleny. A ing.Babiš nemůže být vyjmenován premiérem,je-li jím někdo jiný v čele ministerského kabinetu.
Soupis nominantů od ne-premiéra překlenuje chybně formulovanou českou Ústavu. Ztotožňování Vlády (government) s ministerským kabinetem (= radou ministrů) je asi tou nejúsměvnější lapálií Ústavy. Ústavní právníci zapírají veřejnosti spiklenecky,že se v Ústavě nacházejí nějaké vágnosti. Anebo je bagatelizují neprozíravě: například stávající ústavní soudce Přibáň v publikaci Tyranizovaná spravedlnost (strana 177). Ve dvou Článcích (62-a,68-2) prý Ústava umožňuje,aby předseda vlády byl jmenován dříve nežli ostatní. Právníci nutí hlavu státu,aby potenciálního premiéra nejprve jmenovala,aby mohl přijít „oficiálně“ se seznamem ministrů (!!),jemuž by posléze hlava státu měla vyhovět. Zároveň nutí hlavu státu,aby pověřila „padlý“ ministerský kabinet (obratem) výkonem funkcí (Čl.62-d),ač ke jmenování nového schází pár týdnů. Tak se dva premiéři mají mít za skvělou politickou zvyklost,ač jde o ústavní pitomost...
Smluvní vázanost odvolání ministra na souhlas předsedy vládní koaliční strany,která popírá primariát hlavy ministerského kabinetu,se nemá za problematické. Ale v jaké oficiální roli - a kdy - premiér donese na „Hrad“ seznam ministrů,se rozpitvává. Právníkům i novinářům nevadí,že si strany v koaličních smlouvách stereotypně „parcelují“ stát. To přestože pevné rozdělení ministerstev ztěžuje rekonstrukci ministerského kabinetu. Strany si nemohou prohodit ministerstva z vůle premiéra (rotace ze strategických či taktických důvodů). Není se co divit,že se premiéři v Česku nehádají s hlavou státu o nominanty do ministerských křesel,hrají-li roli koordinátora (K3,K5 a jiné konstelace).
Hlava státu,která v současnosti přijímá v audienci koaličními stranami dojednané ministry,neměla by postrádat rozumný důvod,aby nevyjmenovala ministerský kabinet najednou,včetně premiéra,jak vyložil Zdeněk KOUDELKA v publikaci Prezident republiky (2.vydání v roce 2018 - str.192-195). Pokud Generál Pavel bude dublovat premiéry,pak se usvědčí z toho,že naslouchá dogmatickým ústavním právníkům,kteří si oblíbili ústavní frašky,bez ohledu na obraz Republiky v zahraničí,včetně nepřátelského Ruska...