Každý premiér má nabídnout demisi nové hlavě státu
Jeden z prezidentských kandidátů prohlásil,že po ujmutí se funkce odvolá "vládu",ale bylo to zesměšňováno. I profesorem Kyselou (8.ledna v pořadu Českého rozhlasu: ČEKÁNÍ NA PREZIDENTA) – za pomoci sveřepého lpění na vyřčeném slovíčku vláda. Neojediněle bratrstvo ústavních právníků překrucuje pojmy a výrazy v české ÚSTAVĚ - jinak hnidopišsky trvá na jejich rigidně daném významu. Obdobně jako když ing.Zeman - neprávník - předloni oznámil,že ve funkci hlavy státu bude "vetovat" návrh jmenování ministra zahraničí. V přítomnosti bratrstvo předstírá spiklenecky,že potenciální hlava státu nemíní odvolat toliko prvního člena Vlády (premiéra). Jakoby tu nebyla konsekventní doktrína: prezident republiky nemůže odvolat předsedu vlády,aniž by to znamenalo pád celé vlády. Též doktrína formulovaná týmiž učenci (Hřebejk,Pavlíček): Demise předsedy vlády znamená demisi celé vlády,neboť členství ve vládě je závislé na tom,zda členové vlády požívají důvěru předsedy vlády. Nutně odvolání premiéra skončí kompletním pádem ministerského kabinetu,i protože vágní česká ÚSTAVA nepopisuje "proceduru" rekonstrukce vlády (jako kupříkladu v Rakousku).
Vysokoškolský učitel Jan Kysela - a v jedné osobě dlouholetý tajemník Stálé komise Senátu pro Ústavu České republiky a parlamentní procedury - v onom publicistickém pořadu nepromluvil s nějakou mírou sarkasmu,ale profesně arogantně: To je důvod,proč někdo studuje práva. Nestuduje je jen z toho důvodu, aby si narval do hlavy co nejvíce paragrafů,ale jde o to,jakým způsobem přistupovat ke slovům,která jsou nositelem významu,ten správný význam...abyste pochopili, co daná prezidentská kompetence znamená,musíte listovat v Ústavě a najít ustanovení, se kterým se páruje...Nepoprvé profesor Kysela vysvětloval veřejnosti,že ÚSTAVA postrádá určitější a provázanější formulace,proto je nezbytné vyčíst smysl z kontextu. Onen právník se však,ač se podílí na činnosti jedné významné parlamentní komise,nezasazuje o to,aby ÚSTAVA byla zpřesněna,jako učinily nejednou na Slovensku. Ona senátní komise je léta (až na konference) nečinná (pan profesor možná toliko pobírá další plat...)
A především profesor Kysela pomíjí v otázce odvolatelnosti “vlády”,že mandát jmenovaného premiéra není časově vymezený: nejpozději po nějakých 4letech sama vláda musí podat demisi (Článek 73-2). Rovněž nepochopitelně pomíjí,že ústavní článek 68-2 (duplicitní 62-a,) se nevztahuje ke jmenování premiéra jen po uskutečněných volbách do sněmovny. Nově zvolené hlavě státu nelze upřít,aby si vybrala premiéra (nadvakrát),anebo jí premiér nabídl svou demisi,nebude-li k ní vyzván v zákulisí. Bylo by to očekávatelné po zvolení opozičního poslance Jaroslava Bašty,ale snad i lídra nejsilnější opoziční frakce Andreje Babiše. Ano - článek 73-1 explicitně vyjadřuje,že jenom předseda Vlády podává demisi do rukou prezidenta republiky. A “párující” článek 73-3 implicitně,že ji hlava státu nemusí přijmout. Není ani slovo v české ÚSTAVĚ,že rezignace premiéra musí být přijata (neodkladně),ale přepodkládá demisi situační (“kdykoliv”).
V témž rozhlasovém pořadu profesorem Kyselou vyřčený výklad článku 62(-a !!!!) Ústavy není moudrý,ale doktrinářský. Prý: zjistíte,že prezident odvolává vládu,ale není to tak,že to může udělat,kdykoliv má zrovna náladu. Musíte se dolistovat do hloubi hlavy čtvrté,kde zjistíte,že prezident republiky odvolává vládu tehdy,když byla povinna podat demisi. Mohli bychom pokračovat dále...Doktrinářská arogance pana Kysely zašla tak daleko,že zaměňuje čísla ústavních článků i hlav. A nehledě na zveličující podtón,tak Jan Kysela směšuje Vládu s jeho jedním (sice primárním) členem: premiérem !! (Hřebejk,Pavlíček: Již v čl.62-a se odděluje předseda vlády od dalších členů vlády). Ještě mladistvý univerzitní učenec sekýruje věkem či rozhledem zkušenější spoluobyvatele republiky. Nutí je listovat ÚSTAVOU,aby se dobraly správného významu,přitom stěžejní výrazy (premiér,členové ministerského sboru) samy Kyselové neodlišují. Jenom neobyčejná výmluvnost učitele Kysely a jeho morální kredit brání tomu,aby nebyl šmahem odsuzován.
Stávající sbor ministrů nepodá asi („formální“) demisi po zvolení nové hlavy státu,jako se dělo za Masarykovy republiky ! Vicepremiér Jurečka očekává,že nejmenovaný ministr Životního prostředí si vyslouží funkci od nové hlavy státu z čerstvé vzdoropozice prvního náměstka ministra. Členové vlády a koaliční straníci se budou držet dobytých pozic - s vědomím,že ústavní právníci vylučují dogmaticky možnost odvolání premiéra hlavou státu „kdykoliv“. Právničtí experti českého Kocourkova,kteří v roce 2012 legislativně selhali za uzákonění přímé volby hlavy státu,režírují potenciální (před)volební frašku. ČEKÁNÍ NA PREZIDENTA s profesorem Kyselou bylo jednou s platforem.