Pod rouškou memoranda si ČRo nechává odkývat podcasty
Přede schválením „velké mediální novely“ (119/2025 Sb.) si Vláda,ČESKÝ ROZHLAS (=ČRo=ROZHLAS),ani Parlament,nezadaly průzkum veřejného mínění. Nebylo vyhlášeno „speciální jednorázové“ referendum - třeba o rozhlasovém (televizním) poplatku,ač v různých anketách většina nesouhlasila se zvýšením. Až letos v červenci ČRo zahájil „veřejné konzultace“. Cituje se: s cílem zapojit veřejnost do příprav klíčového dokumentu – tzv. Memoranda o způsobu naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání na období let 2025–2029. Vlastně ČRo vyvěsil na webu anketu: Jaký chcete ČESKÝ ROZHLAS ? Zapojte se do diskuze o tom,co by měl ČESKÝ ROZHLAS v 21.století nabízet...Nelze nemít zato,že aktivita ROZHLASu je dosti opožděná - i protože z nynějšího století uplynula čtvrtina...
Vůbec memorandum není klíčový dokument: je jím Zákon o ČRo - a (každoroční) Výroční zprávy o činnosti a hospodaření ČRo. Je tristní,že memorandum má dublovat Zprávy,ale není to překvapivé v Česku (s rozbujelou legislativou). Přesto ČRo nemá ohlupovat posluchače,ale činí tak. Anketou ČRo sleduje jiný cíl,a to dlouhodobě manipulativní. Není náhoda,že krátce před ohlášením výsledků ankety (22.srpna) ČRo vydal nabubřelou zprávu: ČESKÝ ROZHLAS zveřejnil výsledky unikátního výzkumu posluchačů podcastů. ČRo vmanipulovává nás lstivě do konzumace podcastů („on demand“).
Lidé naslouchající programu na ROZHLASových vlnách jsou v očích ROZHLASáků zaostalí jedinci. Bez ohledu na rostoucí závislost obyvatelstva na „mobilech“ (www.clovekvtisni.cz/deti-do-15-let-travi-na-mobilu-3-5-hodiny-denne-jak-mohou-rodice-branit-negativnim-vlivum-socialnich-siti-12127gp). Nu ČRo se vychloubá svým úspěšným naváděním k nezdravé (ne)vědomé závislosti: ČESKÝ ROZHLAS je nejviditelnějším tvůrcem on demand obsahu,jeho produkci konzumuje více než polovina posluchačů podcastů v ČR....Poslech podcastů se v Česku stabilizoval a stal se běžným návykem pro široké spektrum populace...Popularita podcastů vzrostla,hlavně ve věkové skupině 25 až 44letých...YouTube zůstává nejvyužívanější platformou pro přehrávání podcastů i jejich objevování,zejména mezi posluchači do 24 let. Druhou nejčastější volbou je Spotify...Poslech probíhá téměř výhradně přes mobilní telefon – ať už se sluchátky (52 %) nebo bez nich (46 %). Poslech z notebooku a PC má sestupnou tendenci...V mysli ROZHLASáků je rádio vedle “mobilu“ směšnou hračkou...
Také není náhoda,že první otázka v oné anketě zní : Jste posluchačem/kou vysílání ROZHLASu nebo jeho podcastů ? V anketě není otázka: z jakého přístroje nejčastěji (pravidelněji) sledujete pořady ROZHLASu. ČRo dává na vědomí všem x-let: i DABrádio je jenom neužitečná hračka vývojově opožděných,nesvede-li přehrát podcast. Proto návodný je i třetí dotaz: S ohledem na možnosti moderní distribuce a technologický rozvoj měl by ČESKÝ ROZHLAS nabízet svůj obsah v podobě...Usměrňuje k upoutání na internetový obsah,včetně živého vysílání. ČRo nerozumí pod živým vysíláním naladění si rádia a jeho poslech,nýbrž sledování webu ROZHLASu (stream). Jak by „moderní distribuce a technologický rozvoj“ mohly rozšířit rádiové vysílání,nejsou-li kritizovány reprízy a archivované pořady. Bez nich by stanice ČRo vysílaly 24hodin stěží.
Ředitel Zavoral již měl být odvolán,nikoli sepisovat Výroční zprávu i memorandum. ČRo zahájil veřejné konzultace o něčem jiném: zastřeně o Zavádění nové významné služby (nový § 8c Zákona o ČRo,jenž předepisuje veřejnou konzultaci). Takže ČRo se dopouští chytráckých podfuků vůči veřejnosti. Nepochybně „významnou službou“ mají být podcasty - ať už se pojmenují jakkoliv jinak v jazyce nejnovějších generací. I po schválení „velké mediální novely“ (119/2025 Sb.) Zákon o ČRo totiž postrádá slovíčko podcast,což rozhlasáci musí vědět,ale nepřičinily se o jeho vložení. Dokonce ani sousloví audiovizuální mediální služba na vyžádání - ze Zákona 132/2010 Sb,jenž prošel novelizací také skrze „velkou mediální novelu“. ČESKÝ ROZHLAS,který má prohlubovat právní povědomí,pojem zákona (mediální služba na vyžádání umožňuje sledování pořadů v okamžiku zvoleném uživatelem a na jeho individuální žádost na základě katalogu pořadů sestaveného poskytovatelem) bojkotuje !! Veřejnost zpitomělá „mobily“ si nestěžuje - ROZHLASáci si ji už ochočili.
ROZHLASáci nemíní ustupovat od masivní dlouholeté propagandy podcastů,nýbrž ji stupňují,protože se vymkli veřejné kontrole. Oblbováním a polopravdami...a v novelizovaném Zákoně o ČRo a v ROZHLASem tajeném legislativním pozadí podcastů ČESKÝ ROZHLAS má nástroj,jak umlčet hlasy těch,kdo oponují,že podcasty nejsou obecně prospěšnou službou pro posluchače (DAB)rádia,nýbrž exkluzivním obsahem pro internetové konzumenty. Nemluvě o tom,že „velká mediální novela“ nepočítá s příjmy ČRo za podcasty. Technologičtí giganti vydělávají na nich...