ROZHLASáci pobírají „úplatky“ od telekomunikačních operátorů
Na mnoha (komerčních) webech se nápadně rychle spotřebovávají data - i pokud se jen zobrazené čte (reklamní videa či audia se rozběhnou až samovolně). Se státní meteorologickou službou ČHMÚ je tomu podobně. I ČHMÚ produkuje dokumenty ve formátu pdf,které obvykle mívají mnohem větší datový objem,než se avizuje...
ČESKÝ ROZHLAS (ROZHLAS),jenž na obou paralelních webech neustále donucuje odklikávat takzvaná cookies,zašel v obírání o data asi nejdále. ROZHLAS obral chudobné o příjmem signálu levnější středovlnné frekvence i vybírá poplatek za poslech z velmi slabých vysílačů FM. Donedávna bylo možno stáhnout řadu dokumentů do „počítače“ (Rádio do kapsy),ale třetím rokem se lze leda (mnohem drážeji) připojit (stream,podcast). Datové toky audiosouborů ROZHLASu jsou tak objemné,že z běžného datového balíčku se nedosáhne nepřerušovaného poslechu. Rozhlasová produkce se stává dostupnou exkluzivně těm,kteří si platí neomezený datový paušál - či „surfují“ na účet zaměstnavatele v práci,lze mít zato. Nemluvě o tom,že internet „nenateče“ do jakéhokoli „mobilu“...
Kdo si neplatí „nadupaný“ datový paušál - neb volný přístup k webu není součástí jeho profese -,tak stěží sleduje videa ROZHLASu,nelze nemít zato. ROZHLAS totiž odměňuje internetové konzumenty – oproti audiosouborům mnohem objemnějšími - videonahrávkami ze studií !!!! A internetová produkce ROZHLASu zámožným roste kvapem...S tím některé pořady jsou stále častěji dříve na webu - nežli v rozhlasovém éteru. Také ROZHLAS mění - rokodroku zbrkleji a nepředvídatelněji - schéma vysílání (hlavně celoplošné stanice PLUS). Taktéž na konci skoro každého odvysílaného (pravidelného) pořadu ROZHLAS upoutává dotěrně právě na internetové „vysílání“,ale (nový) čas reprízy pořadu většinou neoznamuje,i když se program mění více než jednou v roce. Praxe ROZHLASáků je bizarní,pronese-li upoutávku na web moderátor (průvodce) pořadu - vzápětí ještě „automat“. Nutno se domnívat,že i neúplnými až mylnými ohláškami pořadů ROZHLAS připoutává obyvatelstvo k internetu,včetně ponoukání k zařizování si všelijakých registrací i obstarávání si různých „apek“. ROZHLASáci jsou schopni varovat každodenně před závislostí na „on-line světu“,ale samy povzbuzují populaci k závislosti. Není nijak pravděpodobné,že by většina (nechoromyslných) obyvatel v Česku nevěděla,že ČESKÝ ROZHLAS „vyvěšuje“ svou produkci na webu. Úporně ROZHLASáci tlačí veřejnost k bezbřehému internetovému napojení. VKV a DAB mají být „pravěkem“...
Sílící „internetizace“ ROZHLASu se neodvíjí od naplnění „vize“,že se webová data zlevní,bude-li „surfovat“ doma lednička,ale i každý „posluchač“. Za současného daňového systému - absence digitální daně a třeba daňově výhodných megapaušálů za připojení -,o tom lze pochybovat. Nutno se domnívat,že kmenoví i nekmenoví zaměstnanci ROZHLASu berou (skrytě) provize od poskytovatelů datového připojení. A pokud si nepřilepšují provizemi,tak získávají slevy na služby od operátorů (možná pro celou „rodinu“): postačuje ukázat průkazku pro vstup do ROZHLASu...