Rozhlasáci své potencionální „koncesionáře“ vyprodukovali
ČESKÝ ROZHLAS (ČRo) i v roce 2024 nevysílá jediný pořad věnovaný jen energetice,ale i právu (justici). Zároveň ČRo ukončil (bez ankety mezi posluchači) vysílání pořadu NATURA,jenž se věnoval ochraně životního prostředí. Letos ČRo věnuje stovky hodin vysílacího času volebnímu (prezidentskému) klání v USA. Volby senátní (a krajské) byly v ČRo skoro na okraji pozornosti (jako před 2 i 4lety). ČRo nezájem o české volby demonstroval v posledních zářijových dnech,když v hlavních zprávách (čerstvě) zvolené senátory ani nevyjmenoval. ČRo přinesl statistický výtah,pár perliček a trochu senzace z (po)volebního dění. I digitalizaci přijímaček na střední školy ČRo věnoval mnohem více času než senátní(krajský)m volbám. ČRo neplní svůj hlavní úkol (§ 2 Zákona o ČRo): ČRo poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením rozhlasových programů,popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb...zejména poskytování objektivních,ověřených,ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů. Přesto Vláda prosazuje zvýšení poplatku ČRo.
Informuje-li ČRo v (hlavních) zprávách vždy o výsledcích fotbalové či hokejové ligy,ač ke sportovnímu dění vysílá zvláštní relaci i provozuje speciální stanici (Radiožurnál Sport) !! tak je nepřijatelné,aby ČESKÝ ROZHLAS neinformoval (minimálně jednou za 2roky) o všech zvolených senátorech. Počínání rozhlasáků není omluvitelné ustálenou stopáží hlavních zpráv (RADIOŽURNÁLu): sotva deset minut !! Není také omluvitelné tím,že přehled zvolených senátorů (a jejich medailónky) ČRo vyvěsil na svém webu (Irozhlas.cz),poněvadž ČESKÝ ROZHLAS je prvotně médiem rozhlasového éteru. Nu a sportovní výsledky jsou na internetu také dohledatelné,tudíž by nemuselo být o nich referováno ve zprávách,jak ČRo dává najevo u politického dění. Zvýšení Rozhlasového poplatku Vláda hodlá prosadit v Parlamentu “silou“,přestože ČRo neposkytuje všestranné informace,nýbrž je filtruje,ne-li cenzuruje. Nu loni ČRo zpravodajsky „pokrýval“ projednávání takzvaného Konsolidačního balíčku,ale neinformoval o Parlamentem odsouhlasené změně rozpočtových pravidel (zveřejnění návrhu rozpočtu nejdříve 1.září) ! Místo toho i letos rozhlasáci nabubřele omílali neuvalení spotřební daně na „tichá“ vína...!! Vláda přesto neustoupila od naplnění rozhlasáky prokalkulovaného požadavku na zvýšení poplatku. Vláda směla přenechat iniciativu poslancům a senátorům,zpěčuje-li se ČRo konsensu vládní koalice v otázce daní...
ČESKÝ ROZHLAS selhává v samotné žurnalistické práci. Letos ČRo zamlčel,že velmi medializovaný návrh takzvaných korespondenčních voleb již přede 2roky odsouhlasil Senát. Naprotitomu ČRo přepozorně „pokrýval“ projednávání kupříkladu “Manželství pro všechny”,včetně referování o pozměňovacích a souvisejících návrzích. Též ČRo zarytě mlčí o předloze (velké) novely Soudního řádu správního v Poslanecké sněmovně (Sněmovní tisk 777). ČRo častěji ne(dez)informuje na rozhlasových vlnách: nejnověji například referoval o odvolání vicepremiéra premiérem,přestože odvolání vykonává hlava státu. Dokonce rozhlasáci přejmenovaly samy Rozhlasové poplatky na Koncesionářské (moderátor napomínán přizvaným zákonodárcem v pořadu Pro a proti 19.července) !!! ČRo nepřispívá k právnímu vědomí obyvatel ČR (§ 2-2a Zákona o ČRo),nýbrž takové povědomí mimojiné troušenými „fejky“ oslabuje.
Je manipulativní úvaha Generálního ředitele ČRo (nad kapučínem z nemocničního automatu,jež stálo o deset korun více než Rozhlasový poplatek): Osmnáct let starý poplatek za 25 stanic vysílajících nonstop je smutné číslo. Vím,že není ideální doba pro zvýšení poplatku. Na druhou stranu - my na ten poplatek čekáme opravdu x-let. Bylo by také spravedlivé rozšířit skupinu plátců o posluchače,kteří konzumují obsah veřejnoprávního média bezplatně onlajn,na což zákon z roku 1991 nemyslí. Nejenže Zákon o rozhlasových a televizních poplatcích pochází z roku 2005...Především ČESKÝ ROZHLAS nemá vysílat v Česku nonstop (ze 4 celoplošných stanic),ani konkurovat veřejnoprávnímu ČTK,natož vyrábět videopořady !!! Generální ředitel ČRo je zodpovědný i zato,že ČRo rozdává pořady internetovým „konzumentům“,ba s časovým předstihem (v „podcastových aplikacích“). Zákon o Českém rozhlasu takovou exkluzivní službu ČRo neukládá. A je velmi nepravděpodobné,že by většina (nechoromyslných) obyvatel v Česku nevěděla (v roce 2024),že ČESKÝ ROZHLAS svou produkci „vyvěšuje“ na webu. Permanentní upoutávky ČRo na web (za běžného zamlčování času reprízy pořadu !) tudíž sledují jiný cíl,než veřejně prospěšnou činnost (v rozhlasovém éteru). Asi Generální ředitel ČRo hodlá trumfnout stávajícího Generálního ředitele ČT,jenž prohlásil před ujmutím se funkce,že internetizace ČT je jeho cílem. Ředitel Zavoral měl rezignovat nejpozději se skloňkem loňského roku,nikoli zastrašovat redukcí vysílání (Rok 2024 je ovšem také posledním rokem,kdy je ČRo schopen za stávající poplatek 45 korun měsíčně v celé šíři své služby ufinancovat...i po roce 2025) - a pak se pouštět do trapně vyznívající manipulace s veřejným míněním.
I jiná média Rozhlasové poplatky nazývají Koncesionářské (Česká justice,Deník Referendum),proto je stěží přesvědčivé volání po jejich (okamžitém) zvýšení,natož pokud vývody spočívají v analýze spíše produkce České televize. Cituje se (denikreferendum.cz/clanek/35089-nekolik-argumentu-pro-okamzite-zvyseni-koncesionarskych-poplatku): V souvislosti s poplatky se často rozhoří i debaty o odměnách vrcholného managementu. Jejich výše je přinejmenším diskutabilní,ale ani kdyby byly poloviční,tak to nevyřeší problém financování a kvality institucí veřejné služby jako celku. Tím míním platy tisíců kvalifikovaných a své práci oddaných mediálních dělníků,platby za náročné technologie a vysílací frekvence...Koncept koncesionářských poplatků v době, kdy se vztahuje pouze k vlastnictví přijímačů,přičemž z produkce veřejnoprávních médií těží díky internetu i mnozí nekoncesionáři a podnikatelské subjekty,je navíc už překonaný...Například rozhlasoví moderátoři v denním vysílání - žijící ze smluv z roku na rok - by bez výjimky měli mít status stálých zaměstnanců,protože jsou to pro své posluchače „tváře stanice“,na nichž leží největší odpovědnost a pracovní vypětí. Bohužel tomu tak není...
Nutno mít zato,že rozhlasáci a (kmenoví) pracovníci mnoha ostatních sdělovacích prostředků dělně vyprodukovaly masy internetových konzumentů. Novináři si mohou stěžovat na nevysoké platy,nemusí-li platit telekomunikační operátoři (novináři jsou jim užitečnými „idioty“) za zpřístupnění obsahu na internetu (ani ČRo). A „platby za náročné technologie“ jsou důsledkem překotné digitalizace rozhlasové (mediální) produkce. Je vedlejší,že ČRo platí státu za vysílací frekvence: nemusel by,jde-li o veřejnou instituci. Podstatné je,že s frekvencemi (VKV) ČRo nakládá - na rozdíl od komerčních rádií - uboze: nízký výkon vysílačů,přenos degradující stereo vysílání. 18let ČESKÝ ROZHLAS vybírá poplatek za poslech z velmi slabých vysílačů FM (pár let i nepříliš silných multiplexů DAB),což vládní a parlamentní činitele nevytýkají ČRo (nejspíše „konzumují obsah veřejnoprávního média bezplatně onlajn“). Vzhledem k preferenci internetu zastupiteli v Parlamentu a potírání zpětné vazby od posluchačů VKV,není překvapivá občasná,však ironická, „hláška“ ČRo: máte problémy s připojením ? řešením je DAB(+) ! DAB prý nemá být alternativou analogového rozhlasového přijímače,nýbrž nedostateč(žád)ného internetového připojení ! Do rozhlasového éteru se nepřipojuje,nýbrž signál se naladí (a rádio zapíná). Pro realizaci vize totální digitaliz(internetiz)ace se rozhlasáci nerozpakují „vymývat mozky“ posluchačům.
V ČRo se nepochybně pohrdá posluchači „klasických rádiových přijímačů“. A management ČRo přezírá výsledky průzkumu veřejného mínění: 71% nesouhlas se zvýšením Rozhlasových poplatků. Rozhlasáci se neobtěžují přemlouvat poslance a senátory k vyhlášení referenda o (ne)zvýšení poplatku. Za 45Kč lid nemá nárok být vyslyšen.…