Čeští státní zástupci jsou dvacet let i vyšetřujícími soudci !!
Emeritní ústavní soudce Balík - stávající Děkan tituly profláknuté plzeňské Právnické fakulty - před třemi lety pronesl v Českém rozhlase (pořad Interview Plus),že je nakloněn „institutu“ vyšetřujících soudců,nikoli „dozorových“ státních zástupců. Lze mít zato,že ani elitní právníci nemají jasno o hlavních parametrech chodu české novodobé justice...
Rozsáhlá novela TRESTNÍHO ŘÁDU (TŘ) udělila státním zástupcům moc „velet“ (=Dozor) vyšetřovatelům (265/01 Sb.). Státní zástupci mají konat v celém („přípravném“) řízení,nikoli jenom psát obžaloby a před soudy vyžadovat potrestání. A především "dozorový" státní zástupce smí i provést celé vyšetřování (§ 174-2c TŘ). Samy státní zástupci svěřenou moc hodnotí tak,že jsou pány nad vyšetřováním Dozor státního zástupce (§ 174 TŘ) je jenom pojmenování pro sloučení činnosti vyšetřujícího soudce a státního zástupce v jedné osobě.
Ve Francii vyšetřující soudci (le juge dìnstruction) nechodí k soudu s obžalobami. A zároveň francouzští státní zástupci - narozdíl od českých – neprošetřují nebagatelní případy. Všechny případy středně závažných trestných činů jsou ve Francii před vlastním soudním projednáváním předloženy Státním zastupitelstvím vyšetřujícímu soudci. Vyšetřující soudce má investigativní a soudní pravomoci...(zdroj: J.Y.McKee - FRANCOUZSKÝ SYSTÉM TRESTNÍ JUSTICE - v překladu Institutu pro kriminologii a sociální prevenci,2003 ). O vyšetřujících soudcích se v české justici mlčí. Některými experty se vyšetřující soudci démonizují - coby součást policejního státu,ač Francouzská republika jistě právním státem je.
V Česku vyšetřující soudci byly zváni vyšetřovateli - a byly součástí policejních útvarů,však onou novelou TŘ jsou podřízeni státním zástupcům,přestože by tomu mělo být naopak v „přípravném“ řízení. Státní zástupce Nejvyššího státního zastupitelství Jan Lata vyšetřovatele nazývá - v knížce s titulem Státní zastupitelství ve světle proměn...(vydané roku 2016) - „značně autonomním orgánem“ vedle státních zástupců. Prezident Unie státních zástupců Lata s nelibostí pronáší fakt,že prokurátoři - přejmenovaní na státní zástupce po sametovém převratu -,bojovali o své mocenské postavení s vyšetřovateli. Policejní vyšetřovatelé zůstali nějak zachováni (komisaři),avšak místo policejních ředitelů je úkolují žalobci. V neskončené dotační kauze ČAPÍ HNÍZDO žalobce Šaroch předváděl,jak si státní zástupci alibisticky “dopisují” s policií,čímž se trestní stíhání prodlužuje,ba nedbáním úkolu v zákoně (investigativní pravomoc) se klade překážka obviněnému dostat započaté stíhání před soud dříve. Stíhání se léta odbývá formálně na úrovni policie,aniž by se došlo o píď dále. Přitom státní zástupci vehementně usilují o maximalistickou autonomnost (=nezávislost na vládě).
Úloha “dozorových” státních zástupců se v Česku přeceňuje i podceňuje samými státními zástupci. Čeští “návladní” i nezávislí soudci se natolik zamotali do spleti judikatury a houští předsudků,že pozbývají porozumění dikci platného TRESTNÍHO ŘÁDU.